De to Scandlines-færger M/F Copenhagen og M/F Berlin kunne i går den 5. februar fejre etårsdag sammen. For præcis et år siden gik verdens to største hybridfærger i ordinær drift på ruten Gedser-Rostock.
M/F Berlin blev indsat på Gedser-Rostock den 23. maj 2016 og nogle måneder senere, den 21. december 2016, fulgte søsterskibet M/F Copenhagen efter. Selvom begge færger altså blev indsat i 2016, var det først i februar 2017, at de gik i drift sammen på ruten. I løbet af januar var færgerne på skift en tur på værftet FAYARD for at få færdiggjort de sidste tekniske installationer.
Søndag den 5. februar 2017 gik de to nye hybridfærger i ordinær drift på ruten Gedser-Rostock og sejler nu i totimersdrift på ruten. Takket være verdens to største hybridfærger ser resultatet for 2017 særdeles positivt ud for det dansk-tyske rederi, hvor især ruten Gedser-Rostock har bidraget med flotte vækstrater: 17 procent alene på fragt og mere end 10 procent på biler sammenlignet med året før.
De to færger har dermed overgået alle forventninger, og hos Scandlines er der bred enighed om, at de store investeringer – mere end 1 milliard pr. skib – klart har kunnet betale sig.
I 2017 transporterede Scandlines i alt 2,5 millioner køretøjer og mere end 7,6 millioner passagerer på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock og er dermed en integreret del af infrastrukturen mellem Skandinavien og det europæiske kontinent.