Omkring 15 styk af Hyundais elbil Kona, er gået op i røg, og det har ført til, at fabrikken har hjemkaldt små 80.000 Kona’er for at få udskiftet batteriet med et nyt.
Det kan ende med at blive verdens dyreste hjemkaldelse.
Der har været lidt tvivl om, hvad der egentlig var årsagen. Batterileverandøren LG Chem mente ikke, at det skyldes batterifejl, men nu begynder det at tikke ind med oplysninger fra den koreanske transportministerium om baggrunden for brandene – og det er en batterifejl.
Lithiumbelægningen på anoden kan tilsyneladende komme i kontakt med katoden. Det resulterer i en kortslutning og en bil, der går op i røg. Alle de defekte celler skulle komme fra LGs fabrik i Nanjing.
Ikke alle Kona-biler er udstyret med LG-batterier. Nogle, omkring 12.000 styks, har batterier fra en konkurrerende koreansk virksomhed, SK Innovation, der også lægger strøm til en række andre nye biler, bl.a. Hyundais egen Ioniq 5, men også VW ID4 og Fords store pick-up 150 EV
SK Innovation har ikke forårsaget brand, men er til gengæld løbet ind i andre problemer. Amerikanske International Trade Commission (ITC) har udelukket SK fra det amerikanske marked i op til 10 år på grund af tyveri af forretningshemmeligheder. Udelukkelsen står dog ikke helt fast endnu, men kan blive omgjort eller lempet i den kommende tid, ligesom en række modeller med SK-batterier har kompensation til at blive solgt i USA.
Kilde: InsideEVs