I svenske Gøteborg kan borgerne tage med rute 55, som er en el-bybus, der automastisk bliver sjatopladet ved to holdepladser. Men skal den teknik udvides, så er en europæisk standard vejen frem, og den arbejder det internationale standardiseringsorganisationen IEC allerede på, skriver Voltimum.
Standarden vil bl.a. omfatte værn mod overbelastning, kortslutning og stød, men også den fysiske grænseflade vil komme med, lyder det.
Udover sjatladning af bybusser er idéen, at el-lastbiler, der bruges til varedistribution, kan have en fordel af at kunne supplere den traditionelle ladning med opladning undervejs.
Arbejdet med standarden bakkes op af både EU-Kommissionen og EU-parlamentet, der ser det som et vigtigt skridt i en øget infrastruktur baseret på alternativ energi.
Den svenske bus er i øvrigt en Volvo 7900, en konceptbus, der bygger videre på den teknik, der er anvendt i de cirka 2.000 hybridbusser, som Volvo har bygget indtil nu. Batteriet er af litium-Ion typen, der bl.a. oplades, når bussen bremser. Sjatladningen sker ved to holdepladser. Det tager seks minutter og rækker snildt til hele ruten.