Bosch og partnere er i gang med at udvikle et ladesystem til el-biler, der samtidig bliver en intelligent energilagringsenhed, der kan integreres i lysnettet. I dag skal bilisterne trodse elementerne for at slutte kablet fra ladestanderen til deres el-biler. Det kan ændre sig: som projektkoordinator arbejder Bosch sammen med Fraunhofer Society og GreenIng GmbH & Co. KG på forskning i et innovativt koncept for induktiv opladning af biler induktivt med et magnetisk felt, mens bilen står parkeret ved ladestanderen.
Men denne nye teknologi kan endnu mere: den bidrager også til at gøre el-bilerne væsentligt mere miljøvenlige at køre i og gøre lysnettet mere stabilt. Den energimængde, der opnås fra vedvarende kilder som vind, sol og vand, er genstand for naturlige svingninger. På denne baggrund udvikler konsortiet som et led i det offentligt finansierede forskningsprojekt BiLawE et induktivt ladesystem for at etablere en intelligent infrastruktur for bæredygtig anvendelse af vedvarende energi.
Fordelen ved det induktive system er den trådløse opladning. Da bilerne ikke længere skal være tilsluttet manuelt ved hjælp af ladekabler, kan de oftere sluttes til lysnettet. Med til projektet hører også at udvikle et koncept for økonomisk fremstilling af ladesystemkomponenter og en forretningsmodel for forskellige netserviceydelser forbundet med energiudnyttelse. Og da tovejs ladestandere er sluttet til lysnettet, kan de også aflaste og stabilisere lysnettet – selv når bilerne er på farten.