210.000 østjyder er andelshavere i energiselskabet NRGi – og hovedparten tænker formenligt slet ikke over det eller hvilke muligheder den enkelte faktisk har for at påvirke selskabet.
– At være andelshaver er ikke bare et formelt udtryk for, at man har passiv indflydelse. Du kan faktisk være med til at diskutere de helt store spørgsmål om, hvad dit energiselskab skal investere i, om der skal rabat på el-regningen, og om strømmen i stikkontakten skal komme fra bæredygtige energikilder, men det kræver, at man tager del, og at man kender sin rolle som andelshaver, fortæller Eva Ryberg, der er formand for NRGi.
Derfor sætter selskabet gang i en større kampagne for at få andelshaverne mere med. Fremstødet byder i første omgang på et nyt site med tekst og videoer med både formand og nuværende medlemmer af repræsentantskabet, der skal besvare og forklare begrebet og give andelshaverne blod på tanden til at tage del. Primo næste år suppleres sitet med en større målrettet kampagne med annoncering og en række tiltag fra NRGi.
Undersøgelse fra Rambøll viser, at omkring 70 procent godt ved, at de er andelshavere, men kun et lille fåtal er aktive, så der venter en stor opgave – og det er man godt klar over.
– Generelt har vi at gøre med et lavinteresseområde. Mange er kun i kontakt med deres selskab, når der ikke er strøm i stikkontakten. Flotte videoer og klar kommunikation kan selvfølgelig hjælpe os et stykke af vejen, men det er klart, at vi også aktivt skal ud og møde vores andelshavere, hvor de er, hvis vi virkelig vil have dem i tale, så det tænker vi naturligvis med, forklarer kommunikationschef hos selskabet, Simon Karsø.
Kampagnen forventes at finde sted primo 2018.