Cd’en, kassettebåndet, fladskærme og barbermaskiner er blandt de produkter, som mange forbinder med Philips. I 125 år har virksomheden sat store aftryk på verden, men jubilæet bliver ikke bare fejret på traditionelt vis. Faktisk har Philips gennemgået en af de største transformationer i erhvervslivet ved at blive delt op i tre enheder, hvilket betyder, at man står foran en udvikling, der skal sikre endnu et århundrede som en af verdens førende virksomheder.
Det skal gøres ved at fokusere på de to områder, som er blevet selvstændige efter opdelingen, og som for den almindelige forbruger nok ikke forbindes så meget med Philips; HealthTech og Lighting.
Digitaliseringen af belysning har åbnet op for en helt ny verden af muligheder. Den har gjort det muligt at skabe og styre belysningen. I det offentlige, på arbejdspladser og i vores hjem med én fingerbevægelse.
– Det intelligente lyssystem Hue er en af de opfindelser, vi tager med til de næste 125 år. Vi tager lysstyringen skridtet videre, og tilbyder alle forbrugere total frihed inden for lys. Hue giver os muligheden for at forvandle ethvert rum og forbedre de særlige øjeblikke, uanset hvor vi er. Når vi fejrer 130-års jubilæum, er jeg sikker på, at langt mere lys vil være styret let og intelligent samt til gavn for både pengepung, mennesker og miljø. I dag kan vi styre lyset på f.eks. cykelstien, så det er kraftigere, når der er mennesker og svagere og energibesparende i de mange timer uden aktivitet. Sådanne løsninger tror jeg, at man vil se overalt inden for en kort periode, siger Astrid Simonsen Joos, administrerende direktør for Philips Lighting Nordic.
HealthTech skal levere sundhedsløsninger til hele sundhedsspektret, lige fra personlige devices til store hospitalsløsninger. Med afsæt i arven som consumer-virksomhed vil man gøre sundhedsudstyr mere brugervenligt og tilgængeligt for flere, så man på sigt kan forbedre folkesundheden. Derudover vil man fokusere endnu mere målrettet på lysforretningen, som man på linje med HealthTech nu har udskilt i en selvstændig forretningsenhed.