En relativ ny undersøgelse har kortlagt, at danskerne ikke rigtigt har taget varmepumpe-teknologien til sig. Helt anderledes ser det ud i det svenske, hvor en traditionel billig elpris har gjort, at varmepumper er langt mere udbredte.
Trods den dårlige forhistorie tror det svenske firma Thermia på, at der er et stort potentiale. Virksomheden har faktisk været på det danske marked i mange år, men det var via Danfoss. Nu er det samarbejde fortid, og Thermia står så at sige på egne ben, og det skal udnyttes til for alvor at sikre sig markedsandele.
– Det danske marked er interessant, fordi potentialet er stort. I Sverige vælger flertallet af bygherrerne at installere varmepumper, mens det i Danmark er mindre end hver femte danske bolig, der får en varmepumpe. Muligheden for at skabe et stort dansk marked for varmepumper er derfor kolossal, siger Hans Wreifält, eksportdirektør i Thermia AB, der glæder sig til at komme tættere på de danske kunder.
Det er ikke mindst kombinationen mellem den grønne vindmøllestrøm og danskernes stigende interesse for det grønne, som gør, at svenskerne vejrer morgenluft.
Den 1. januar åbner man derfor et helt nyt selskab, der meget naturligt kommer til at hedde Thermia Varmepumper. Adressen bliver i trekantsområdet.
Det bliver Thermia Varmepumper A/S selv, som betjener alle danske kunder, både private og kommercielle, i samarbejde med installatører og samarbejdspartnere.