Traditionen tro oplevede en del danske bilejere, at deres bil var løbet tør for strøm, da de første vinterdage satte ind. Og mange vil meget naturlig skyde skylden på Kong Vinter, men faktisk var det sommervarmen, der var første led i kæden til, at bilen ikke kunne starte.
Bilbatteriers levetid nedsættes om sommeren, og de dør om vinteren, advarer Fredrik Countakis, batteriekspert hos batteriproducenten Clarios.
Høje temperaturer fører nemlig til selvafladning, hvilket igen betyder, at batteriets levetid nedsættes. De nuværende batterier har altså indtil nu allerede været udsat for store belastninger. Hvis batteriets ydeevne derefter falder på grund af kulde, og motoren begynder at kræve mere af batteriet, kan gamle og slidte batterier helt enkelt ikke klare det.
Der skal kun en enkelt nat med frost til for, at et batteri ikke længere kan starte motoren. Og selv de relativt milde vintre, vi har haft de senere år, har i gennemsnit haft 50 dage med frost.
Kilde: Clarios