
En elbil med 800 Volts teknologi, V2L (vehicle-to-load) og V2G teknologi (vehicle-to-grid) hører hjemme i den tekniske superliga for elbiler. Ikke et sted, man normalt venter at finde en varevogn.
Ikke desto mindre er det tilfældet med den helt nye Renault Trafic E-Tech. Modelles 800V teknologi gør den i stand til at lade fra 15-80 min på blot 20 minutter. Bilen kommer med to batterityper og batteristørrelser. For maksimal rækkevidde fås bilen med et NMC batteri, der giver 450 km rækkevidde.
Har man ikke brug for de mange kilometer, fås Trafic E-Tech et LFP batteri, der giver 350 km rækkevidde – og ikke har sjældne metaller i sin kemi. Elmotoren er den samme i de to versioner. Den yder 150 kW – eller hvad der omregnet svarer til 204 hk og et drejningsmoment på 345 Nm.
Modellen er bygget på en såkaldt skateboard platform, som ikke alene er meget kompakt, men også gør kørslen i byen fleksibel og agil. Samtidig er varerummet maksimeret ved at placere elmotoren bag i bilen – og samtidig har varevognen en meget kort front.
Renault Trafic E-Tech er bygget på Sandouville fabrikken i Frankrig og byder på innovativt design, masser af plads og ekstra sikkerhedsfeatures. Renault Trafic E- Tech Electric kommer til Danmark i slutningen af 2026.
Kilde: Renault

