Mercedes-Benz er klar med en ny Citan, den mindste varevogn med stjerne i fronten. Den nye model lægger sig på flere områder tættere på de større modeller, Vito og Sprinter, så der bliver et bedre modelfællesskab, både design- og udstyrsmæssigt på tværs af størrelserne.
Ligesom stort set alle andre bilfabrikker, så har Mercedes også steppet op, og har gjort deres mindste bil både mere rummelig og med langt mere udstyr, som de tidligere Citan-ejere blot kunne drømme om.
Kabinen har taget et stort skridt væk fra den mere klassiske varevognskabine, og ligner nu mere det, man finder i mange personbiler.
Den ny Citan fås i to forskellige størrelser, og selv i den mindste version med 2716 mm mellem for- og bagaksel er pladsforholdene mærkbart forbedret. Varerummet tager nu op til 2,9 m3, og takket være den fleksible skillevæg, der gør det muligt at inddrage passagersædet som en del af varerummet, kan opbevaringspladsen forlænges til helt op til 3,05 meter.
Citan må derudover trække op til 1,5 ton og fås desuden med skydedøre på begge sider, ligesom det er muligt at vælge mellem top- eller sidehængslede bagdøre.
I anden halvdel af 2022 kommer der strøm på den nye Citan, der meget logisk kommer til at hedde eCitan. Rækkevidden er på 285 km. Det virker ikke imponerende set med personbilsbriller, men passer meget godt med, hvad andre varevognsmodeller på markedet kan præstere.
Lynladningen betyder, at man under optimale lade-betingelser kan gå fra 10 til 80 procent på 40 minutter.