
Teknologien har været kendt længe. Lidar er en afstandsmåling, der foretages ved udsendelse af laser-pulser med høj frekvens, og navnet var oprindeligt blot en sammentrækning af light og radar. I dag anvendes ofte betegnelsen Light Detection and Ranging.
Lidar ses en lang række steder, bl.a. på visse mobiltelefoner, men mange forbinder det også med prototyperne for selvkørende biler. Nu kommer teknikken mere ud på de rigtige veje, idet Volvos nye SUV, EX90, er udstyret med Lidar-teknologien.
Ikke i form af en snurrende hat på taget, som mange af de første biler med Lidar var udstyret med, men derimod integreret i taglinje, så det praktisk talt er usynligt.
Volvos Lidar kan registrere fodgængere på op til 250 meters afstand og noget så småt og mørkt som et dæk på en sort vej 120 meter foran bilen. Og det med motorvejshastighed. Til forskel for et kamera, er Lidar ikke afhængig af lys, hvilket betyder at det fungerer både nat og dag.
Radarteknologen kan dog ikke stå alene, for en ting er at observere en forhindring på kørebanen. Noget andet er at vide, hvordan man skal forholde sig til det. Bremse, undvige – eller bare lade som ingenting. Det skal helt ny software tage sig af.
Og så har Lidar-teknonologien ikke erstattet de andre, mere klassiske sikkerhedsteknologier. Bilen er således udstyret med ikke mindre end otte kameraer, fem radarer og 16 ultralydssensorer.
Kilde: Volvo