Gennem det sidste halve år har teknikvirksomheden Kemp & Lauritzen arbejdet intenst på at præfabrikere, montere og indstille 396 farvestrålende og energibesparende LED-projektører på Storebæltsbroen. Og resultatet er til at få øje på: Broens 254 meter høje pyloner lyser nu op i gule farver, mens ankerblokkene belyses op i hvidt i anledning af, at Tour-feltet passerer broen på 2. etape den 2. juli.
Den eksisterende konstruktionsbelysning på Storebæltsbroen var mere end 20 år gammel og stod derfor foran en reinvestering. Timingen for at lancere ny belysning på broen har derfor været ideel op til, at Tour de France nu endelig kommer til Danmark.
Vi er stolte af at være med i dette store og komplekse lysprojekt. Vi har installeret dobbelt så mange LED-armaturer som i den oprindelige konstruktion, og der er tale om den nyeste LED-armatur-teknologi, som kan fjernstyres. For første gang kan Storebæltsbroen derfor nu skifte til alverdens farver og danne flerfarvede billeder – som hvis man eksempelvis vil vise dannebrog. Det betyder, at broen kan blive brugt aktivt som visuelt kommunikationsmiddel til at sende særlige budskaber – startende med denne visuelle markering i gule farver i anledning af Tour de France, siger Christian Bogdahn-Reeh, der er sektionschef for Kemp & Lauritzens Infrastruktur-afdeling.
Udskiftningen fra de gamle lamper til de nye LED-armaturer kommer til at give en energibesparelse på omkring 3.300.000 kW i løbet af den estimerede levetid – svarende til cirka 2.100 personers elforbrug i et år. Samtidig er diodernes holdbarhed forøget med cirka 30.000 timer i forhold til de gamle rør.
Opgaven med at montere og indstille 396 store LED-projektører på Storebæltsbroens svært tilgængelige pyloner og ankerblokke har været langvarig og kompleks.
For at kunne lave flerfarvede billeder på pylonerne er det nemlig ikke kun vigtigt, at broen er lyst op, men også at lamperne rammer præcist inden for deres respektive område. Hele denne proces har taget mere end 400 timer. Og den har blandt andet krævet montering af lasere og natkameraer, hvor vi – i samarbejde med Light Bureau – har haft et hold i en lift på broens yderside, som har rettet lamperne ved at sikre, at to laserprikker, der virker som indikatorer, rammer hinanden, siger Christian Bogdahn-Reeh
Kilde: Kemp & Lauritzen