Bilkoncernen Stellantis, der står bag en lang række bilmærker som Fiat, Peugeot, Citroen, Opel og Chrysler, har måske løst udfordringen med at lade, mens man kører.
De kalder det Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT).
DWPT-systemet består af spoler, der er placeret under vejoverfladen, og overfører strøm til en trådløs modtager monteret på bunden af en bil, bus eller lastbil. Det er ikke første gang, at der arbejdes med trådløs opladning, men hidtil har der været forskellige udfordringer. Bl.a. en perfekt lineær placering mellem spoler og bil.
Stellantis har opbygge en cirka 1 km lang rundstrækning, og her var ladesystemet kraftfuldt nok til at holde en Fiat 500e med strøm – i motorvejshastighed.
Ifølge virksomheden var opladningen, der er baseret på jævnstrøm, ligeså kraftig, som den man ser på en hurtiglader, og det skulle være kraftigt nok til, at elbiler med dette system ikke behøver forlade vejen for at lade.
Det lyder forjættende med spoler i hele motorvejsnettet, men det er trods alt en fremtidsvision, lyder det fra Stellantis.
I stedet er systemet mere oplagt til infrastrukturhubs såsom havne eller lufthavne, hvor køretøjer kører ensartede afstande på fastlagte ruter.
Kilde: Carexpert.com