At elbiler er en vigtig brik i vores vej væk fra den fossilbaserede transport er de fleste enige om. Ulemperne er lige så åbenlyse. Udbygningen af opladningsnettet kan ikke følge med, men det er ikke nødvendigvis dér, hunden udelukkende er begravet.
For selvom der var ladestandere nok, skal elbilen jo stadig holde stille og suge strøm til sig. Og selvom opladningshastigheden er forbedret, tager det stadig cirka 30 minutter at oplade energi til 300 km for de bedste. Og det er under de absolut mest optimale betingelser. Som desværre langt fra er til stede.
Løsningen kunne derfor være elveje. Altså veje, hvor biler kunne lade op, mens de kørte. Idéen er sådan set ikke ny, til gengæld skal der mere speed på udviklingen, hvis de rent faktisk skal blive en realitet indenfor en så overskuelig fremtid, at de reelt ville kunne gøre nytte.
For elvejen har flere fordele, påpeger Mats Alaküla, der er professor i industriel elektroteknik og automatisering ved Lunds Tekniske Universitet, LTH. Udover at man kan blive kørende i længere tid, mindsker de også behovet for batterier. Det har både klima- og sundhedsmæssige fordele, da det langt fra er uden omkostninger at producere dagens elbilsbatterier.
Hvis vi hade 6000 km el-vej i Sverige, hvilket svarer til en el-vejdækning på 40 procent af landets nationale og europæiske vejnet, kunne det reducere behovet for batterier med 60 procent, siger Mats Alaküla.
Og det er andre, og knap så åbenbare fordele ved elveje. De vil kunne højne trafiksikkerheden, da de kan udstyres med high-tech udstyr som radarer.
Hvad så med bilerne? Her mener Mats Alaküla, at det relativt let kan lade sig gøre at udvikle biler, der er målrettet elveje. I første omgang er det nok lastbiler, som står for tur, da de har meget store batterier, der skal lade længe, og dermed vil have den største gavn af en elvej.
De fleste privatbiler på el bliver i dag alt overvejende ladet op via hjemmeladere langt den største del af tiden.
Kilde: lu.se