Erfaringerne med, hvordan gamle elbilsbatterier opfører sig, er ikke så store, så tidligere har købere af elbiler måtte stole på udsagnet om, at batterierne nok skal holde.
Men efterhånden står det mere og mere klart, at det udsagn nok skal passe. Tesla er pioneren, men koreanske Hyundai-koncern har efterhånden haft elbiler på vejene i 6-7 år, og dermed kan man begynde at hente de første erfaringer med batterier, der har rundet mere end 200.000 km.
– Ligesom der er forskel på biler generelt set, så er der også forskel på kvaliteten af batterierne og deres levedygtighed. Hos Hyundai har vi undersøgt mere end 24 % af den kørende bestand på 1.013 af Ioniq electric, og resultatet heraf viser, at batteriets SOH (State of Health) stadig er på 100% på langt de fleste biler som blev testet. Kun ganske få var på mellem 95-99%, fortæller Annegrethe Skovby, pressechef hos Hyundai.
I dag findes der flere forskellige typer batterier. Det gælder både kemien og selve opbygningen. Fælles er, at de anvender Lithium-Ion, men derefter er der flere veje at gå. Nogle anvender ikke kobolt, de såkaldte LFP-batterier (lithium-jern-fosfat batteri), mens andre anvender kobolt for bl.a. at give en højere energitæthed.
Også opbygningen kan variere. Nogle er modulopdelt som fx hos Hyundai, der har den fordel, at man ikke nødvendigvis behøver skifte hele batteriet.
– Udover at være mindre belastende for klima og miljø, så er det i den grad også markant mindre belastende for den enkelte elbil-ejers økonomi, hvis det sker uden for garantiperioden, påpeger Annegrethe Skovby.
Kilde: Hyundai