
Ellastbiler en stadig en sjældenhed på vejene i både Danmark og resten af Europa. En af årsagerne er tilgangen til at lade op.
Her kan dansk megawatt-løsning måske være vejen frem. For mens personbiler i bedste fald lader med 300 kW, er det helt andre tal, når det gælder opladning af lastbilernes store batteripakker.
Her skal man op i megawatt.
Projektet, HDPower – Heavy Duty Power Electronics for Electrification of Society, som er forankret på AAU ENERGY og støttet af Innovationsfonden, skal udvikle og demonstrere en ny type ladestandere med en effekt på op til tre megawatt – nok til at oplade en ellastbil på under en halv time.
Første prototype på én megawatt forventes klar i sommeren 2026.
– Vores rolle i HDPower er at levere den teknologiske kerne. Vi udvikler komponenter, der kan håndtere ekstremt høje effektniveauer – og som samtidig er robuste nok til at indgå i både transport og energiproduktion, siger Stig Munk-Nielsen, professor ved AAU ENERGY.
En af partnerne i projektet er virksomheden Norlys, som fremhæver det stigende behov og forskernes ledende position på området som årsager til, at virksomheden er gået med i projektet:
– Omstillingen af den tunge transport forudsætter, at der tages innovative løsninger i brug, siger Ellen Trolle, direktør for Norlys ladeforretning og fortsætter:
– HDPowers brug af nye kombinationer af halvleder-chips, nye komponenter og knowhow giver mulighed for at udvikle ladeinfrastruktur, der både har højere effekt, bedre stabilitet og samtidig bruger færre materialer. Det er voldsomt interessant for en ladeoperatør som Norlys, og vi er stolte af, at være med til at udvikle fremtidens højkapacitetsladere.
Det samlede konsortium i HDPower-projektet består af Norlys, som bidrager med ejerskab og driftserfaring fra ladeinfrastruktur, APG (Aalborg Power Group), som udvikler og leverer ladeelektronikken samt systemløsning samt AAU ENERGY (Aalborg Universitet), der udvikler power-komponenter og ladeelektronikken samt udfører test.
Projektet “HDPower” har som mål at etablere en dansk produktion af ladestandere, hvilket kan skabe både arbejdspladser og eksportmuligheder.
Med investeringen fra Innovationsfonden bliver det muligt at udvikle og teste teknologien i fuld skala – med første opladning planlagt til at finde sted i Port of Aalborg i 2026, hvorefter fokus bliver på forretningsudvikling og fintuning af produktet.
Kilde: Innovationsfonden