
Det ville næsten have været naturstridigt, hvis ikke den super-hypede ID. Buzz Cargo ikke løb af med sejren som International Van of the Year 2023. Og det endda inden markedsintroduktionen, der i Danmark først finder sted til næste år.
Både som van og som personbil har modellen været omtalt og ventet efterhånden i nogle år, og selvom produktionsudgaven ikke helt ligner de versioner, som blev vist som konceptbiler, så er de tæt på. Og den trækker de oplagte tråde tilbage til det klassiske rugbrød.
Og faktisk er det ikke bare designet, som trækkes tilbage til 1950, hvor det første Rugbrød så at sige var bagt færdigt. Også på en anden måde er der ligheder mellem den nye og ophavet.
Det første hed i øvrigt T1-Type 2, og blev lanceret i 1950. Men hvorfor ikke Type 1?
Det navn var allerede taget. Type 1 var nemlig den klassiske VW Boble, og Rugbrødet var faktisk afledt af Boblen. Præcis det samme er sket med ID.Buzz. Den er afledt af VWs første rene elbil, ID 3. Og afledt er måske endda at underdrive, i det Buzz og ID 3 deler både platform og motor, ligesom interiøret og softwaren er tæt forbudne.
Mens familieforholdet mellem ID 3 og ID. Buzz visse steder skjult, er det oplagt at sammenligne den nye elbil med Rudbrødets nuværende aftager, T6,1
Platformen fra ID 3 er blevet strakt en del, og har givet en akselafstand på 2.988 mm. Det er er det samme som for den aktuelle T6.1 Transporter, men er med en længde på 4.712 mm hele 19 cm kortere end en T6.1.
Det nye elektriske rugbrød er til gengæld 5 cm lavere, men hele 81 mm bredere, alligevel har den en usædvanlig lille vendediameter for en bil i denne klasse på kun 11,1 m, hvilket er det samme som for en Golf.
ID. Buzz Cargo er seks centimeter kortere end en Passat Variant, men den har alligevel et stort varerum på 3,9 m3, hvor der er plads til eksempelvis to europaller. Den tilladte totalvægt er 3.000 kg, den maksimale nyttelast 650 kg og de må trække op til 1.000 kg. Adgangen til varerummet sker gennem en højtåbnende bagklap eller en skydedør i passagersiden, men den kan også bestilles med en ekstra skydedør i venstre side og dobbeltdøre i stedet for bagklap.
ID. Buzz Cargo introduceres i første omgang med et 77 kWh (brutto 82 kWh) litium-ion-batteri, der leverer strøm til en 204 hk/310 Nm stærk elmotor, der er integreret i bagakslen og trækker på baghjulene.
Rækkevidden er op til 415 km, og den kan ved en DC-lynoplader lade med op til 170 kW, hvilket faktisk er en del hurtigere end fx ID 3. VW lover en opladningstid på 30 minutter fra 5-80 procent, men det er kun under de absolut optimale betingelser. I virkeligheden vil det, som for alle andre elbiler, gå lidt langsommere.
Kilde: VW