Efter et længere tilløb er aften om de nye bilafgifter faldet på plads, og den vil ændre afgifterne på både person- og varebiler
Lovændringen er et led i den aftale som regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik i december kaldet ”Aftale om grøn omstilling af vejtransporten”. Aftalen skal løfte antallet af nul- og lavemissionsbiler til 775.000 i 2030.
Det er godt, at vi om sider har fået vished for, hvordan den fremtidige registreringsafgift vil se ud. Registreringsafgiften er høj i Danmark, og derfor er det helt afgørende at den indrettes med de rette grønne incitamenter, siger Mads Rørvig, administrerende direktør i De Danske Bilimportører.
Omlægningen af loven betyder bl.a., at registreringsafgiften fremover baseres på bilens værdi og CO2-udledning, samt en ændring af satserne og skalaknækkene for person- og varebiler. Desuden indføres et bundfradrag for alle person- og varebiler, samtidig med at alle fradrag og tillæg for brændstofeffektivitet og sikkerhedsudstyr afskaffes. Afgifterne for varebiler, motorcykler, autocampere, veteranbiler m.v. konsekvensrettes, så de følger omlægningen for personbiler.
Det er positivt, at den nye lov er langsigtet og rækker helt frem til 2030. Det gør at bilindustrien bedre kan investere i den grønne omstilling i modsætning til tidligere, hvor man i Danmark har ændret bilbeskatningen for grønne nærmest hvert år, understreger Mads Rørvig.
Loven blev vedtaget d. 9. februar 2021, men har virkning fra 18. december 2020, hvor lovforslaget blev fremsat.
Kilde: De Danske Bilimportører.