Som et forsøg åbnede Tesla nogle ganske få af deres superchargers for andre bilmærker i Nederlandene, men siden har den tendens bredt sig til flere og flere lande, samtidig med, at en stadig større del af ladestanderne åbnes for fremmede mærker
Seneste lande til at hoppe med på pilotprojektet er UK, Spanien. Belgien, Østrig og nabolandet Sverige, men altså endnu ikke her i landet, hvor superchargerne stadig er forbeholdt Teslas egne biler.
Idéen har dog altid været, ifølge Tesla, at man på sigt ville åbne det i dag fintmaskede net for alle elbiler, for på den måde at være med til at skubbe endnu mere bag udrulningen af elbiler – ligesom netværket i sin tid var helt nødvendigt for at skubbe på salget af mærkets egne biler.
Åbningen af supercharger-netværket er i øvrigt foreløbig udelukkende en europæisk ting. I USA er de stadig forbeholdt mærkets egne biler, men det hænger mere sammen med en stik-problematik.
Hvor man i Europa i dag anvender det såkaldte CCS2 som standard – også i europæiske Tesla’er – er det CCS1, der er udbredt i USA.
Men det lader til, at CCS2 også begynder at brede sig i USA. Manden bag Tesla, Elon Musk, har i et interview i Financial Times luftet idéen om, at man vil tilføje standardiserede stik til andre elbiler på de amerikanske Supercharger-stationer. Om det udelukkende bliver CCS2 eller om det omfatter Chademo, som bl.a. Nissan anvendte, er uklart.
Kilde: verge.com