“Jeg falder sgu’ da ingen steder” syntes at være en alt for udbredt tanke blandt mange danske håndværkere. Og det er måske også rigtigt, men hvis det sker, så er det noget, du kan dø af.
Mere end sølle to meter er kravet for, hvornår det er påkrævet, at man anretter sit arbejde, så der ikke kan ske faldulykker. To meter er jo ikke højere end at stå på hovedet af en amerikansk basketball-spiller, men selvom det kan virke lidt fjoget at skulle faldsikre sig på de lave højder, så er det med til at danne en tradition for, at man ikke klatrer op uden at sikre sig. Arbejdstilsynet har med jævne mellemrum fokus på faldulykker og brugen af faldsikring, og der bliver stort set altid udstedt påbud ved de tiltælde, ikke mindst på byggepladser.
– Mange industrivirksomheder, som arbejder i højden, som eksempelvis vindmøllebranchen, er særdeles godt klædt på, hvad angår beskyttelse mod faldulykker. Anderledes skidt ser det ud, når vi kommer ud på byggepladser. Mange håndværkere prioriterer ikke beskyttelsen. De ser det som belastende og hæmmende at bære faldsikringsudstyr. Det er ærgerligt, da det jo netop er for brugerens egen skyld. Tit er det arbejdstilsynets krav, der gør, at håndværkeren gør noget for at undgå faldulykker. Det burde jo i stedet være en bekymring for egen sikkerhed, der lagde grund for brugen af faldsikringsudstyr, syntes produktspecialist hos Cresto faldsikring, Poul Nielsen.
Hos Globatolls, der sælger faldsikringsustyr, kender man alt til problematikken, fortæller indehaveren Stefan Berg.
– Vi har været lidt i vildrede for, hvad vi kan gøre for at højne sikkerheden hos vores kunder på de danske byggepladser. Vi har i en periode tilbudt at tjekke faldsikringsudstyret for vores kunder, så det årlige tjek ihvertfald er i orden. Så arbejder de ikke med en falsk sikkerhed, men det skulle også gerne øge opmærksomheden omkring faldsikring. Vi har også sendt adskillige håndværkere på kursus, så virksomhederne har en sikkerhed for, at den rette viden er til stede hos medarbejderne. Vi forsøger hele tiden at gå i dialog med kunderne – vi tror nemlig på, at den rådgivning vi kan give, er med til at gøre en forskel hos de kunder, der er kommet til den erkendelse, at de skal sikres mod faldulykker.