Volkswagen er kommet et skridt tættere på udvikling og produktion af egne battericeller. Det sker i kraft af åbningen af en fabrik i Salzgitter, som de håber kan blive et europæiske centrum for batteriteknologi.
Fra 2025 vil produktionen af Volkswagens egen battericelle starte op på fabrikken, hvor ca. 250 eksperter vil arbejde med forskning på områderne battericelleudvikling, analyse og testning på i alt fire laboratorier. Volkswagen investerer ca. 70 millioner euro i faciliteterne.
Volkswagen koncernen har planer om i samarbejde med forskellige partnere at drive seks battericellefabrikker i Europa i 2030 med en produktionskapacitet på 240 GWh. Det rækker til cirka 3 mio. elbiler med en batteristørrelse på 80 KWh.
Det forventes, at der vil blive produceret battericeller med en årlig kapacitet på 40 GWh i Salzgitter. Koncernens nye egenproducerede battericelle forventes at skabe synergier og reducere batteriomkostningerne med op til 50 procent.
Kompetencecentret i Salzgitter har ansvaret for hele koncernens materialetests, godkendelsestests, kvalitetssikring og serieproduktion af celler til elbilsbatterier. Ud af de ca. 500 medarbejdere ved Center of Excellence (CoE) Battery Cell i Salzgitter er omkring 160 p.t. involveret i udviklingen af battericeller. Ved udgangen af 2022 forventes det, at CoE vokser til over 1.000 medarbejdere, herunder ca. 250 eksperter inden for forskning, analyse og udvikling af brugbare cellematerialer og -formater.
Samtidig skal ladehastigheden sættes op. I Salzgitter finder man et af de få eksisterende elektronscanningsmikroskoper til genkendelse af litium. Andre elementer af udstyret omfatter et højautomatiseret testområde, hvor battericellerne testes for deres effekt og tegn på aldring under hurtig opladning og afladning. Testen omfatter battericeller, som kan oplades fra 5 til 80 procent batterieffekt på 12 min.
Kilde: VW