
Plakater og SoMe-opslag skal i en ny kampagne vise de unge, at de kan gøre en forskel for klimaet med en erhvervsuddannelse. Virksomhedernes mangel på faglært arbejdskraft er et kæmpe problem.
Fra i går kunne københavnerne derfor møde plakater med den unge elektrikerlærling Joachim rundt omkring i byen.
Jeg har altid gerne villet have, at vi passede på miljøet til de fremtidige generationer, og jeg vil gerne have et job, som er spændende og hvor jeg kan gøre en forskel. Som elektriker bliver det konkret, når jeg kan skifte almindelige lys til LED-pærer, udskifte og renovere varmepumper eller arbejde med elmotoren i en elbil, siger Joachim Harvard.
Han er elektrikerlærling hos Kemp & Lauritzen og har takket ja til at være med i kampagnen, fordi han gerne vil sætte fokus på, hvor vigtige erhvervsuddannelserne er. Ikke kun for de unge, men også for samfundet og klimaet.
Hvis flere af os fremover skal vælge en elbil, og mere af den kollektive trafik skal køre på strøm, har virksomhederne brug for elektrikere til at udbygge elnettet og opsætte ladestationer. Vi mangler også VVS’ere til at skifte oliefyret ud og installere varmepumper og solceller. De manglende hænder er et kæmpe problem for den grønne omstilling. Derfor er vi nødt til at få flere unge til at tage en erhvervsuddannelse, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).
Ifølge en rapport fra COWI, lavet for Dansk Energi, kræver den grønne omstilling i gennemsnit 29.000 fuldtidsjob om året de næste år frem mod 2030.
Kampagnen skal med plakater og SoMe-opslag åbne de unges øjne for erhvervsuddannelserne, og hvordan de kan hjælpe klimaet. Vi har brug for de unges lyst til at forandre verden i en mere grøn retning, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.
Kilde: Københavns Kommune