
Efter flere år præget af mistillid og usikkerhed ser danskerne igen mere positivt på deres el-selskaber. EPSI’s nye måling for 2025 viser, at tilliden til branchen stiger markant, mens kundetilfredsheden holder et stabilt og solidt niveau.
Branchen har taget ved lære af energikrisen: selskaberne er blevet bedre til at kommunikere deres værditilbud, skabe gennemsigtighed i regningen og tilbyde brugervenlige digitale løsninger.
– Tillid tager tid at genopbygge – men årets resultater viser, at det kan lade sig gøre, når selskaberne møder kunderne i øjenhøjde, siger Sofie Breum, Country Manager i EPSI Danmark.
OK fastholder sin førsteplads, men flere aktører – særligt SEF Energi, go’energi, Ewii og Andel Energi – viser, at stærkt kundefokus og tydelig kommunikation er vejen til loyale kunder.
Tre bevægelser, der redefinerer energikundernes oplevelse
Selskaberne lykkes med at synliggøre deres værditilbud – Selskaberne er blevet bedre til at tydeliggøre, hvad kunderne får (strøm og selvbetjeningsløsninger) – og hvad de skal betale for det. Konkurrencedygtigheden stiger flot i år på brancheniveau, hvilket vidner om, at selskaberne i højere grad formår at kommunikere deres værditilbud til kunderne. De selskaber, der er gode til at synliggøre deres værditilbud, adskiller sig fra resten af feltet.
Fokus på effektiv kundeservice gennem digitale løsninger – El-leverandørerne har arbejdet på at forbedre deres kundeservice – både den service-mindede del, men naturligt også effektivisering heraf. Generelt er de kunder, der har benyttet selvbetjening (via app eller hjemmeside) signifikant mere tilfredse end dem, der ikke har – og forskellen mellem de to grupper bliver større år for år. Kunderne er meget positive ift. brugervenligheden af de digitale løsninger.
Styrket tillid til sektoren – kundernes tillid til deres el-selskab og til branchen som helhed stiger signifikant i årets måling. Men det tager tid at opbygge tillid, så nu kræver det fokus på ordentlighed og på kunderne. Dobbeltklikket på tillid til eget el-selskab viser, at nogle selskaber er rigtig godt på vej og oplever en høj og stigende tillid fra deres kunder, mens andre selskaber kæmper med at levere konsistente gode kundeoplevelser, som kunderne kan regne med.
– De stærkeste selskaber lykkes ikke kun med tilfredshed, men også med tillid. De viser, at gennemsigtig og enkel kommunikation skaber et stærkere kundeforhold end pris alene. I en branche præget af lav loyalitet, er det netop disse parametre, der adskiller de stabile fra de sårbare aktører, siger Sofie Breum, Country Manager, EPSI Rating Danmark.
Kilde: EPSI

