
I dag sidder der nikkel kobolt aluminium, eller NCA- baseret lithium-ion-celle i en Tesla. De nye batterier hedder nikkel mangan kobolt, NMC, og menes at have en levetid, der sikrer, at en elbil kan køre langt over 1 million kilometer.
En af de andre markante fordele ved et NMC-batteri er, at det kan tåle såkaldte dybe afladninger – noget som dagens udgaver af et lithium-ion batteri ikke har det så godt med. Det kaster nye muligheder af sig. Ikke nødvendigvis i elbiler, der alligevel sjældent kommer ned på så lave procenter ved daglig brug, men derimod i andre typer køretøjer som såkaldte robotbiler, lastbiler og det, som kaldes for køretøj-til-net, altså hvor elbilens batteri spiller en aktiv del af hele elnettet.
Her kommer man, er vurderingen, til at køre batteriet tomt hver eneste dag.
Batteritypen, hvor katoden består af enkeltkrystaller, er faktisk ikke ny. Canadiske forskere har foretaget aldringsanalyse over en tre-årig periode. Vurderingen er, at de kan tåle en daglig cyklus med dyb afledning i 25 år ved 20 grader. Stiger temperaturen til den dobbelte er levetiden på syv år. Levetiden er så lang, at de fleste biler sikkert vil være skrottet, før denne type batterier er slidt op, lyder deres vurdering.
Kilde: Ny Teknik