
Det begyndte lige så stille med, at Tesla åbnede for deres net af Superchargere til gavn for andre bilmærker et par steder i Holland. Et forsøg, lød det fra Tesla.
Det forsøg er åbenbart faldet heldigt ud, for nu har virksomheden åbnet for den trafik flere steder i andre andre. 15 i Norge, 20 i Frankrig. Også i Tyskland og Belgien har Tesla-ejere måttet indse, at de ikke mere har eneret på deres ladenet, og ifølge flere iagttagere indenfor elbilsområdet, er det en snebold, der vil rulle – hurtigere og hurtigere.
Målet er, mener de fleste, at indenfor en overskuelig tid vil Teslas netværk over hele Europa være åbnet for alle bilmærker, der anvender CCS-stik. Således også her i landet.
Udrulningen har hidtil taget nogle måneder, og baggrunden for, at man ikke bare giver los og åbner ladenettet, er ifølge Tesla, at man holder nøje øje med eventuelle overbelastningsproblemer.
Teslaejere skal ikke indtaste koder eller anvende brik, men blot sætte stikket i. En teknologi, som i dag også findes hos en del andre mærker, der anvender Ionity-ladenettet. Men den funktion bliver ikke til gengængelig for andre end Tesla-ejere på Superchargerne.
Baggrunden for overhovedet at åbne netværket er ifølge den amerikanske bilproducent at skubbe på udbredelsen af elbiler sådan generelt. Mens de fleste hylede ladenetværket til en start, og som var med til at skubbe hele salget af elbiler i gang, fremstår idéen om et proprietært ladenetværk i dag en smule bedaget, og ville i sin fulde konsekvens betyde, at man ville have et netværk til Tesla, et til Ford, et til VW – og så ellers derudaf.
Det er også netop udsigten til at skubbe endnu mere på elbilsudviklingen, at ladenettet åbnes. Den ekstra indtægt, som en øget anvendelse kaster af sig, ses som en bonus.
Tilbage er spørgsmålet, hvordan det vil påvirke salget af Teslas biler, når ejerne om en overskuelig tid ikke længere har eneret på eget ladenet. Svaret blæser nok lidt i vinden. Nogle Tesla-ejere er rasende i forskellige niveauer, fordi det lukkede netværk var en af hovedårsagerne til at de købte netop en Tesla.
Andre kan godt se pointen. Ikke mindst når analyser fra Tesla selv viser, at mange Superchargere står ubenyttet hen en del timer i løbet af et døgn.
Kilde: CleanTechnica.com