
Hos MAN Truck & Bus har man taget et historisk skridt – Serieproduktionen af MANs elektriske lastbiler er nu i gang.
Virksomheden har investeret næsten 400 millioner euro i forskning og udvikling for at kunne tilbyde lastbiler med batterielektrisk drivlinje. Serien dækker alt fra renovationsbiler til langdistancetransport, med totalvægte fra 12 til 50 tons.
Udover investeringen i lastbiler, har man også elektrificeret sine europæiske fabrikker. Det har kostet omkring én milliard euro at få vendt fabrikkerne til strøm.
På fabrikken i München er transformationen nu tydelig. Den maksimale kapacitet er omkring 100 lastbiler om dagen – uanset drivlinje. Hver lastbil tager cirka otte timer at producere.
Før serieproduktionen begyndte, havde MAN allerede produceret og leveret omkring 200 elektriske testkøretøjer. Disse har tilbagelagt omkring to millioner kilometer på europæiske veje – med dagsetaper på op til 850 kilometer og et gennemsnitsforbrug på kun 97 kWh pr. 100 km.
I alt har MAN modtaget omkring 700 ordrer på elektriske lastbiler. Især Ultra-Lowliner-modellen er populær, med en koblingshøjde på kun 950 mm, som muliggør elektrisk transport med op til tre meters indvendig lasthøjde – ideel til bilindustrien. Denne model er allerede i brug i Wolfsburg og Bayern.
En anden fordel ved MAN eTruck er de modulopbyggede batteripakker fra fabrikken i Nürnberg. Standardversionen giver op til 534 kWh brutto kapacitet, hvilket muliggør op til 500 km rækkevidde uden opladning. Med en ekstra, syvende batteripakke kan rækkevidden øges til hele 740 km.
Kilde: MAN Truck & Bus