
Elbilerne har vundet privatbilistens hjerte, og nu er biltypen også på vej ind i den kommunale bilflåde. Det går bare ikke lige hurtigt alle steder, viser en gennemgang, som Mobility Denmark i samarbejde med bilstatistik.dk står bag.
Pr. 1. september 2025 var 28,2 procent af bilerne i de kommunale bilflåder grønne biler, dvs. kommunale person- og varebiler, der er drevet af enten el eller gas. Til sammenligning udgjorde andelen af grønne biler 16,8 procent, da flåderne blev opgjort sidste gang i september 2023.
Det svarer til en stigning på 11,4 procentpoint.
– Der er sket en tydelig fremgang i andelen af grønne biler, især elbiler, på landsplan. Vi kan se, at denne tendens afspejler sig i den gennemsnitlige CO₂-udledning fra kommunernes bilflåder, som er reduceret markant siden vores sidste opgørelse. Det er en udvikling, der både bidrager til mindre lokal luftforurening og bringer Danmark tættere på de nationale klimamål, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Stor forskel mellem kommunerne
Selvom der generelt er fremgang, er der stor forskel mellem kommunerne på, hvor hurtigt omstillingen går.
I nogle kommuner består over 70 procent af bilflåden af elbiler, mens elandelen i de ti kommuner med lavest andel udgør under fem procent. Sammensætningen af de lokale bilflåder afhænger i høj grad af den lokale politik og af, hvordan den grønne omstilling prioriteres i kommunernes indkøbspolitik.
– Den politiske indsats for grønnere bilflåder varierer fortsat meget fra kommune til kommune, og vores analyse giver et godt grundlag for at overveje, om de enkelte kommuners indkøbspolitik bør være mere ambitiøs. Det kommende kommunalvalg giver en oplagt mulighed for dialog mellem borgere og politikere om prioriteringerne for den næste valgperiode, og vi anbefaler naturligvis, at den mulighed udnyttes, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Se oversigten over kommunernes bilflåder her.
Kilde: Mobility Denmark

