• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ELFOKUS

Fokus på el og installationer

  • Arbejdstøj
  • Automation
  • Belysning
  • Branchenyt
  • Energi
  • Flåde
  • Kabler
  • Materiel
  • Security
  • Værktøj

AktueltBelysningEnergi12. 01. 2024 | Allan Malmberg

Smart City fylder 50 i år – men manglende vilje til investeringer sætter den i sneglegear

AktueltBelysningEnergi12. 01. 2024 By Allan Malmberg

Morten Lund Andersen, ingeniør Park og Mobilitet, Esbjerg Kommune.

I år er det et halvt århundrede siden idéen om Smart City så dagens lys i den amerikanske storby Los Angeles. Idéen om at drifte byen ved hjælp af dataindsamling kunne bredes ud til alle led – vejlys, kloak, trafikafvikling, detailhandel – kan man hente data, kan man i princippet anvende det.

Og det bliver gjort i forskellig udstrækning rundt om i verden, mens det er stort set gået i stå herhjemme. Det havnede som et buzzword, og derefter er det nærmest gået i glemmebogen.

Svaret skal formentligt findes i det politiske niveau, mener Morten Lund Andersen, ingeniør ved Park og Mobilitet i Esbjerg.

Han er ved at teste løsninger, som skal hjælpe byens busser hurtigere frem. Det handler om at opnå bedre service og bedre miljø. På sigt er der også overvejelser om Smart City-løsninger til udrykningskøretøjer og lastbiler, men hvor meget, det skal udvikles, er op til politikerne.

– Teknologien er der egentlig. Det er investeringen i den, der mangler. Nu gør vi en indsats for det i Esbjerg, men for mange kommuner vil politikerne først skulle blive enige om at slå til på det her emne. Jeg tror, at langt hen ad vejen, så mangler politikerne måske en lille smule information om, hvad Smart City-teknologierne egentlig giver, siger Morten Lund Andersen:

– Altså, de kan spare penge ved at investere i et nyt signalanlæg. Vi kan få borgerne hurtigere til og fra arbejde, gladere borgere, osv. Det tror jeg, ville sætte mere skub i udviklingen.

Og der er opbakning i den tanke hos Verdo Teknik, der har leveret den Smart City-løsning, som Esbjerg Kommune benytter. Afdelingschef Lars Bjerre-Harpøth er i hvert fald ikke i tvivl om, at Esbjerg snart vil høste endnu større glæde af de teknologiske frø, der er blevet sået igennem de seneste år.

– Teknologierne er blevet mere modne, og det, at vi i dag kan arbejde med levende og dynamiske data, gør en stor forskel. Det betyder, at vi kan begynde at forudse, hvordan flowet i trafikken skal være, og dermed kan vi både effektivisere og hente store miljøgevinster, siger Lars Bjerre-Harpøth:

– Vi kan for eksempel nudge folk til at parkere på bestemte steder eller tage mere offentligt transport, fordi der ikke er plads i byen. Vi vælger altid den nemmeste løsning, hvis vi skal noget, så hvis den nemmeste løsning er offentlig transport, og den bliver synliggjort for os, – så vælger vi den. Ellers er vi jo bare så ufattelig gammeldags. I det lys tror jeg på, at Smart City kan være med til at bidrage til, at vi ændrer på den måde, vi gør tingene på.

Esbjerg er en af de kommuner, som de seneste år har arbejdet målrettet på at anvende data og IT-løsninger til at udvikle infrastrukturen til gavn for borgerne og miljøet.

– Vi bruger efterhånden en del data til at styre og optimere trafiksignaler og gadelys, så borgerne kommer hurtigere på arbejde og hjem igen – og forhåbentlig oplever et bedre serviceniveau, fortæller Morten Lund Andersen.

Data bruges ikke alene til at sikre en effektiv afvikling af trafikken, men også til at øge sikkerheden:

– Vi har ude i selve midten af trafiksignalerne nogle sensorer, der detekterer cyklister. Det er med til at sikre, at der ikke opstår uheldige situationer, hvor bilister får grønt, så cyklister kommer i klemme.

I dag er der sensorer og detektorer i alle Esbjerg Kommunes signalanlæg.

Ifølge Lars Bjerre-Harpøth kan vi forvente at se en fortsat udvikling, hvor for eksempel data fra parkeringstavler vil blive bragt direkte ind i bilerne. Det er en udvikling, der bliver hjulpet på vej af, at teknologierne bliver mere og mere åbne. Det betyder, at tredjeparts virksomheder uden problemer kan trække på data og ud fra fælles standarder udvikle nye IT-løsninger.

Det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser, og teknologierne er på ingen måder forbeholdt trafikken. Levende data kan lige så vel bruges til at sikre, at der kun bliver brugt ressourcer på at tømme skraldespande, når de er fyldte eller nedbringe støj eller bidrage til intelligent klimatilpasning eller noget helt fjerde.

Kilde: Verdo

Skrevet i: Aktuelt, Belysning, Energi

Seneste nyt fra redaktionen

Byggeriet med til at få konkurstallet op – især Sjælland syntes hårdt ramt

AktueltBranchenyt10. 12. 2025

November var en kedelig måned på konkursområdet. Med 820 konkurser mod 761 i november 2024 var den en landsdækkende stigning på otte procent. Især to ting var med til at trække i den forkerte retning. Byggeriet var, sammen med detailhandlen, med til at få tallet til at stige - og det var især

Bravida får ansvaret for vejbelysningen i 13 af landets kommuner

AktueltBelysning10. 12. 2025

Bravida skal drifte og vedligeholde vejbelysning i 13 af landets kommuner. I første omgang vandt Bravida et udbud hos Albertslund Kommune, og nu dækker aftalerne også ti kommuner fordelt på Sjælland, to kommuner i Sønderjylland samt en kommune i Syddanmark. Dermed skal Bravida bidrage til at

Bygma Roskilde får ny direktør med lokalt kendskab

Branchenyt10. 12. 2025

Bygma Roskilde får ny direktør, når Lasse Reimers overtager posten som afløser for Steen Vulpius, der fremover indtager rollen som regionsdirektør for Region NØ i Bygma. 50-årige Lasse Reimers har en lang og stærk tilknytning til Bygma. I 2003 begyndte han sin karriere i Bygma Roskilde som sælger

Arkil tester mobil nødstrøm på plejehjem i fuldskalaøvelse i Aarhus

EnergiTop10. 12. 2025

Sammen med Aarhus Kommune og Virksomhedsberedskabet omsatte Arkil beredskabsplaner til praksis med fuldskalaøvelse i mobil nødstrøm på plejehjemmet Vikærgården i Aarhus. Det er den første af sin slags. Arkil stod klar med både mandskab og en diesel-drevet 135 kVA-generator, imens teknikere

Endnu et hug mod ladeløsninger baseret på et fast abonnement med fri ladning

EnergiFlåde10. 12. 2025

En meget populær løsning blandt elbilister er at betale et fast pris hver måned mod at kunne lade lige så tosset man vil - ude såvel som hjemme. Løsningen får jævnligt hug for at være alt for dyr for den almindelige, gennemsnitlige elbilsejer. Seneste i rækken er OK, der er ude med en ny

Motion er vigtigere end økonomi, når danskerne overvejer elcykel

EnergiFlåde08. 12. 2025

Flere og flere danskere overvejer at skifte en af husstandens biler ud med en elcykel. Man skulle måske tro, at formålet var at slippe for bilens løbende udgifter, men faktisk peger hver tredje på motion som den primære motivation. Det viser en ny undersøgelse foretaget af A&B

EIFO låner 750 mio. kr. til strategisk litium-produktion i Tyskland

EnergiTop08. 12. 2025

EIFO har netop underskrevet et eksportlån på 100 mio. euro (knap 750 mio. kr.) til et projektselskab, der vil etablere storskala geotermisk litium-produktion i Øvre Rhindalen i det sydvestlige Tyskland. Projektet er klassificeret som et Strategisk Projekt under EU’s Critical Raw Materials Act og

Havvindølleparken Borkum Riffgrund 3 leverer første grønne strøm til Tyskland

AktueltEnergi08. 12. 2025

Ørsted og Nuveen Infrastructure har nået en vigtig milepæl: Borkum Riffgrund 3, Ørsteds største havvindmøllepark i Tyskland, har leveret den første strøm til det tyske elnet. Med en kapacitet på 913 MW bliver parken en central aktør i Tysklands grønne omstilling, når den står færdig i første kvartal

Hurtigere adgang til elnettet: Udviklere kan overtage Energinet-opgaver

AktueltEnergi08. 12. 2025

Elektrificeringen er inde i et momentum, som bør udnyttes bedst muligt. Det er derfor yderst vigtigt at identificere og virkeliggøre alle de nye arbejdsdelinger, som kan fjerne forhindringer på vejen frem mod mere grøn strøm på nettet, og mod mere strøm i industriens og danskernes energiforbrug.

Især mænd over 50 år drev salget af elbiler i gang – og de er klar til at hjælpe de yngre bilister ved ladestanderne

EnergiFlåde08. 12. 2025

For to år siden var cirka 70 % af elbilejerne 50 år eller derover, og knap 85 % af dem var mænd. Det er med andre ord dem, der var firstmovers på det danske elbilmarked. Det betyder også, at de allerede har opbygget en ganske solid erfaring med at lade ved de offentlige ladestandere. For det kan

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • ABB

    ABB’s Terra AC kåret som den bedste hjemmelader på det danske marked

  • ECOFOSS A/S

    Nye UGR LED lysskinner valgt til nyt bilhus

  • Elma Instruments A/S

    Nye standarder for termisk inspektion med FLIR i65 og Elma Instruments

  • TEKLET ApS

    Masterline Ultimate Micro: Kompakt fiberløsning til lokale antennepunkter og mobilinfrastruktur i byrummet

  • TEKLET ApS

    Fremtiden er her nu! OptiRibbon fiberkabel

  • Signify Denmark A/S

    Signify og Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team afslutter endnu en sæson

  • NKT (Denmark) A/S

    Sidste chance

  • ODU Denmark

    Compact Class – et nyt testinterface i en klasse for sig

  • ODU Denmark

    USB-C forbindelser til ekstreme driftsforhold i industri og forsvar

  • NKT (Denmark) A/S

    Black Week er i gang!

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Byggeriet med til at få konkurstallet op – især Sjælland syntes hårdt ramt

    10.12.2025

  • Bravida får ansvaret for vejbelysningen i 13 af landets kommuner

    10.12.2025

  • Bygma Roskilde får ny direktør med lokalt kendskab

    10.12.2025

  • Arkil tester mobil nødstrøm på plejehjem i fuldskalaøvelse i Aarhus

    10.12.2025

  • Endnu et hug mod ladeløsninger baseret på et fast abonnement med fri ladning

    10.12.2025

  • Motion er vigtigere end økonomi, når danskerne overvejer elcykel

    08.12.2025

  • EIFO låner 750 mio. kr. til strategisk litium-produktion i Tyskland

    08.12.2025

  • Havvindølleparken Borkum Riffgrund 3 leverer første grønne strøm til Tyskland

    08.12.2025

  • Hurtigere adgang til elnettet: Udviklere kan overtage Energinet-opgaver

    08.12.2025

  • Især mænd over 50 år drev salget af elbiler i gang – og de er klar til at hjælpe de yngre bilister ved ladestanderne

    08.12.2025

Alle nyheder ›

Læs online: EL+ENERGI

Annoncér i det nye EL+ENERGI

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik