• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ELFOKUS

Fokus på el og installationer

  • Arbejdstøj
  • Automation
  • Belysning
  • Branchenyt
  • Energi
  • Flåde
  • Kabler
  • Materiel
  • Security
  • Værktøj

AktueltBelysningEnergi12. 01. 2024 | Allan Malmberg

Smart City fylder 50 i år – men manglende vilje til investeringer sætter den i sneglegear

AktueltBelysningEnergi12. 01. 2024 By Allan Malmberg

Morten Lund Andersen, ingeniør Park og Mobilitet, Esbjerg Kommune.

I år er det et halvt århundrede siden idéen om Smart City så dagens lys i den amerikanske storby Los Angeles. Idéen om at drifte byen ved hjælp af dataindsamling kunne bredes ud til alle led – vejlys, kloak, trafikafvikling, detailhandel – kan man hente data, kan man i princippet anvende det.

Og det bliver gjort i forskellig udstrækning rundt om i verden, mens det er stort set gået i stå herhjemme. Det havnede som et buzzword, og derefter er det nærmest gået i glemmebogen.

Svaret skal formentligt findes i det politiske niveau, mener Morten Lund Andersen, ingeniør ved Park og Mobilitet i Esbjerg.

Han er ved at teste løsninger, som skal hjælpe byens busser hurtigere frem. Det handler om at opnå bedre service og bedre miljø. På sigt er der også overvejelser om Smart City-løsninger til udrykningskøretøjer og lastbiler, men hvor meget, det skal udvikles, er op til politikerne.

– Teknologien er der egentlig. Det er investeringen i den, der mangler. Nu gør vi en indsats for det i Esbjerg, men for mange kommuner vil politikerne først skulle blive enige om at slå til på det her emne. Jeg tror, at langt hen ad vejen, så mangler politikerne måske en lille smule information om, hvad Smart City-teknologierne egentlig giver, siger Morten Lund Andersen:

– Altså, de kan spare penge ved at investere i et nyt signalanlæg. Vi kan få borgerne hurtigere til og fra arbejde, gladere borgere, osv. Det tror jeg, ville sætte mere skub i udviklingen.

Og der er opbakning i den tanke hos Verdo Teknik, der har leveret den Smart City-løsning, som Esbjerg Kommune benytter. Afdelingschef Lars Bjerre-Harpøth er i hvert fald ikke i tvivl om, at Esbjerg snart vil høste endnu større glæde af de teknologiske frø, der er blevet sået igennem de seneste år.

– Teknologierne er blevet mere modne, og det, at vi i dag kan arbejde med levende og dynamiske data, gør en stor forskel. Det betyder, at vi kan begynde at forudse, hvordan flowet i trafikken skal være, og dermed kan vi både effektivisere og hente store miljøgevinster, siger Lars Bjerre-Harpøth:

– Vi kan for eksempel nudge folk til at parkere på bestemte steder eller tage mere offentligt transport, fordi der ikke er plads i byen. Vi vælger altid den nemmeste løsning, hvis vi skal noget, så hvis den nemmeste løsning er offentlig transport, og den bliver synliggjort for os, – så vælger vi den. Ellers er vi jo bare så ufattelig gammeldags. I det lys tror jeg på, at Smart City kan være med til at bidrage til, at vi ændrer på den måde, vi gør tingene på.

Esbjerg er en af de kommuner, som de seneste år har arbejdet målrettet på at anvende data og IT-løsninger til at udvikle infrastrukturen til gavn for borgerne og miljøet.

– Vi bruger efterhånden en del data til at styre og optimere trafiksignaler og gadelys, så borgerne kommer hurtigere på arbejde og hjem igen – og forhåbentlig oplever et bedre serviceniveau, fortæller Morten Lund Andersen.

Data bruges ikke alene til at sikre en effektiv afvikling af trafikken, men også til at øge sikkerheden:

– Vi har ude i selve midten af trafiksignalerne nogle sensorer, der detekterer cyklister. Det er med til at sikre, at der ikke opstår uheldige situationer, hvor bilister får grønt, så cyklister kommer i klemme.

I dag er der sensorer og detektorer i alle Esbjerg Kommunes signalanlæg.

Ifølge Lars Bjerre-Harpøth kan vi forvente at se en fortsat udvikling, hvor for eksempel data fra parkeringstavler vil blive bragt direkte ind i bilerne. Det er en udvikling, der bliver hjulpet på vej af, at teknologierne bliver mere og mere åbne. Det betyder, at tredjeparts virksomheder uden problemer kan trække på data og ud fra fælles standarder udvikle nye IT-løsninger.

Det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser, og teknologierne er på ingen måder forbeholdt trafikken. Levende data kan lige så vel bruges til at sikre, at der kun bliver brugt ressourcer på at tømme skraldespande, når de er fyldte eller nedbringe støj eller bidrage til intelligent klimatilpasning eller noget helt fjerde.

Kilde: Verdo

Skrevet i: Aktuelt, Belysning, Energi

Seneste nyt fra redaktionen

Bilmærke lancerer ‘vehicle-2-home’ – først i USA, men også i Tyskland er man på vej

AktueltEnergiFlåde21. 11. 2025

Polestar tager det første skridt mod at tilbyde tovejsopladning til kunderne. I samarbejde med hjemmeenergivirksomheden dcbel lancerer Polestar en løsning med ‘vehicle-2-home’, beskyttelse ved strømafbrydelser og smart opladning til Polestar 3 kunder. Danske Polestar 3-ejere kan dog endnu ikke

Energiselskab vil satse med et nyt koncept langs de danske motorveje

AktueltEnergiFlåde21. 11. 2025

Energiselskabet OK er ude i et nyt forretningsområde. Med seks nye motorvejsstationer og et helt nyt butikskoncept langs de danske motorveje udbygger man sit tilbud til danske bilister. Lokationerne er en del af Vejdirektoratets rastepladsudbud, som OK vandt tidligere på året. Det gælder

Jord til solceller og vindmøller skal skæppe i den kommunale pengekasse

EnergiTop19. 11. 2025

Når en kornmark bliver omdannet til en mark med grøn energiproduktion, stiger de samlede skattebetalinger og lokale bidrag voldsomt. Men kommunernes andel af selskabsskatteindtægterne havner langt fra altid i den kommune, som lægger jord til grøn energiproduktion. Det skal laves om, mener Green

Ny elektrisk Renault varevogn giver teknisk baghjul til de fleste personbiler

AktueltEnergiFlåde19. 11. 2025

En elbil med 800 Volts teknologi, V2L (vehicle-to-load) og V2G teknologi (vehicle-to-grid) hører hjemme i den tekniske superliga for elbiler. Ikke et sted, man normalt venter at finde en varevogn. Ikke desto mindre er det tilfældet med den helt nye Renault Trafic E-Tech. Modelles 800V teknologi

Stor pose penge skal styrke landets mange små – og mellemstore virksomheder

Branchenyt19. 11. 2025

SMV’erne udgør langt størstedelen af danske virksomheder, og de er centrale for konkurrenceevnen i dansk erhvervsliv. Det er afgørende, at de får en hjælpende hånd i en tid hvor den globale konkurrence på en række områder – ikke mindst inden for produktion – er skruet heftigt i vejret. For at

Ny afgørelse: Skatterådet godkender lavere pensionsalder – helt ned til 45 år

Branchenyt19. 11. 2025

Lønmodtagere kan som regel først få udbetalt deres ratepensionsordning tre år før folkepensionsalderen. Men en særlig gruppe af danskere kan få udbetalt deres pension tidligere. Faktisk helt ned til 55 år og for nogen endda helt ned til 45 år. Den lavere pensionsudbetalingsalder kan gives til

Trods lettere regler kniber det stadig med at få kommunerne til at sætte solceller op

AktueltEnergi19. 11. 2025

Det kniber gevaldigt med at få sat solceller op på de kommunale etage som sportshaller, plejehjem og institutioner. Tidligere blev skylden lagt på for meget bureaukrati og uklare regler, men efter regeringen fjernede kravet om selskabsudskillelse i august blev den største stopklods ryddet af

Andel Energi åbner for første gang to fysiske butikker – de ligger i Odense og Aalborg

AktueltEnergi17. 11. 2025

Energikunder i Odense og Aalborg får nemmere adgang til en lavere elregning. Det sker når Danmarks største energiselskab, Andel Energi, for første nogensinde åbner fysiske butikker. Åbningen af de to første butikker sker i samarbejde med Elgiganten. Der bliver tale om såkaldte Shop-in-shop

Energinet begynder undersøgelser af jordbunden mellem Aarhus og Aabenraa

Energi14. 11. 2025

Selvom Energinet er i fuld gang med at behandle de over 800 bemærkninger, man har modtaget fra borgere og lodsejere til projektet, begynder de første undersøgelser af jordbunden på udvalgte dele af strækningen. Det skyldes, at Energinet har en stram tidsplan for projektet: - Vi gennemgår alle

Morsø har mange mens Gentofte har næsten ingen – stor forskel på unge i erhvervsuddannelse

BranchenytTop14. 11. 2025

I Gentofte skal man have næsten to hele skoleklasser på 9. klassetrim for at finde én af dem I Morsø er det lige mange Det gælder antal unge, som tager en erhvervsuddannelse. Her er der markant forskel på kommunerne. I Gentofte Kommune nord for København tager 35 unge en gymnasial uddannelse

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • ELIT

    🔹 Black Week! Kan du gætte hvad der gemmer sig?

  • Schneider Electric Danmark

    Velkommen til podcasten The Great Switch

  • ECOFOSS A/S

    ECOFOSS – mere end en grossist

  • ELIT

    🔹 Noget stort er på vej…

  • TEKLET ApS

    På mandag kan det være sidste gang, du møder en gnaver 🐀 i din fiberbrønd.

  • Signify Denmark A/S

    Service Tag – også til indendørsbelysning

  • Schneider Electric Danmark

    WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

  • ELIT

    🔹 Kompakt. Kraftfuld. Klar til at beskytte.

  • TEKLET ApS

    Jonard pandelampen – Den lille detalje, der lyser op i hverdagen

  • Signify Denmark A/S

    Fra Philips til Signify

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Bilmærke lancerer ‘vehicle-2-home’ – først i USA, men også i Tyskland er man på vej

    21.11.2025

  • Energiselskab vil satse med et nyt koncept langs de danske motorveje

    21.11.2025

  • Jord til solceller og vindmøller skal skæppe i den kommunale pengekasse

    19.11.2025

  • Ny elektrisk Renault varevogn giver teknisk baghjul til de fleste personbiler

    19.11.2025

  • Stor pose penge skal styrke landets mange små – og mellemstore virksomheder

    19.11.2025

  • Ny afgørelse: Skatterådet godkender lavere pensionsalder – helt ned til 45 år

    19.11.2025

  • Trods lettere regler kniber det stadig med at få kommunerne til at sætte solceller op

    19.11.2025

  • Andel Energi åbner for første gang to fysiske butikker – de ligger i Odense og Aalborg

    17.11.2025

  • Energinet begynder undersøgelser af jordbunden mellem Aarhus og Aabenraa

    14.11.2025

  • Morsø har mange mens Gentofte har næsten ingen – stor forskel på unge i erhvervsuddannelse

    14.11.2025

Alle nyheder ›

Læs online: EL+ENERGI

Annoncér i det nye EL+ENERGI

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik