Ellastbiler er en vigtigt del af den grønne omstilling, da stort set al gods i dag fragtes rundt via lastbil. Ellastbilen er dog langt fra særligt udbredt, og det kniber også med ladestandere, der er målrettet til den tunge trafik.
Det vil Eon nu råde bod på. De har oprettet et topmoderne testlab med mere end 25 teststationer og 5 klimakamre på omkring 10.000 kvadratmeter, og en kapacitet til at teste fremtidens lastbil-ladere med en effekt på helt op til 3 megawatt. I dag er man ikke engang kommet op på 1 megawatt.
Testlaboratoriet har også fem særlige klimakamre. De giver ingeniørerne mulighed for at simulere alle tænkelige temperaturforhold. Opladning testes ved temperaturer mellem minus 40 og plus 50 grader.
Det betyder, at kunder som f.eks. lastbilproducenter slipper for at udføre tidskrævende og dyre tests i virkelige miljøer, og Eons kunder kan være sikre på, at deres ladestandere fungerer uanset vejrforhold. Ud over forskning og udvikling bruger Eon også testcentret til at uddanne sine kunder og partnere i installation og vedligeholdelse.
– I vores testlaboratorium fokuserer vi på at forstå og forbedre hele økosystemet for e-Mobilitet. Det er her, vi tester i så virkelighedstro miljøer som muligt – til gavn for både virksomheder og private kunder. Målet er at gøre e-Mobilitet muligt i bred skala og gøre det egnet til praktisk brug. Det handler også om design af ladestationer og ladedepoter, så opladning kan klares, når lastbilerne alligevel holder stille ved pauser eller læsning. Lastbiler, lagre, depoter og geografi er forskellig, så der er mange aspekter, vi tager højde for samtidig, siger Christian Halleløv, Head of Global eTransport i Eon.
Sammen med lastbilproducenterne tester og udvikler man ladeteknologier, der er designet til at opfylde de særlige krav til elektriske lastbiler og busser.
– Lynladning til lastbiler er afgørende for at omstille og elektrificere den tunge transport. I løbet af de næste par år, vil den teknologiske udvikling på det her område tage fart. Vi vil kunne teste nye højkapacitets ladestationer til lastbiler med op til 3 megawatt strøm på stedet og er derfor godt forberedt på de fremtidige udviklinger med stadig højere opladningskapacitet, som vores kunder efterspørger – eller kommer til at efterspørge, siger Christian Halleløv.
Kilde: Eon