Man kan måle en elbils rækkevidde på flere måder. Hvor langt kan den køre på en opladning, er den åbenlyse, men i virkeligheden giver det mere mening at se på, hvor langt den kan køre på 24 timer. Hermed kommer opladningshastigheden også til at spille en stor rolle.
I denne specielle disciplin er Porsches kommende bil, Taycan, den nye og ubestridte hersker. Med en gennemsnitshastighed på 195-215 km/t nåede bilen at køre 3.425 km på de 24 timer. Kørslen, der foregik på Nardò-banen i Italien, blev kun afbrudt af netop opladning og køreskift. Hemmeligheden bag de mange kilometer er det nye 800 voltssystem, som hidtil kun har været anvendt i virksomhedens egen racerbil 919, der har huseret på Le Mans-banen, mens Taycan bliver den første serieproducerede bil, som har systemet. Taycan bliver officielt præsenteret den 4. september.
Og så lige nogle sammenligningstal. Den tidligere mester ud i 24 timer-rækkevidde øvelsen var den relativt nye Tesla 3, men den må nu se sig grundigt slået. Den nåede ud på 2.781 km på de 24 timer.
Mens vi nu er ved 24 timer og Le Mans, så har Taycan stadig et stykke vej op til at kunne slå den længste kørte distance på banen. Rekorden, sat af en benzinracer i 2010, lyder på imponerende 5.410 km.