Ejere af el-lastbiler behøver ikke frygte for manglende ladestandere langs motorvejsnettet, mener Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark, der forudser, at der vil være et fuldt etableret ladenetværk allerede i løbet af næste år.
I marts åbnede den første, og selvom der siden kun er åbnet to til, er der 11 flere på vej.
– Vores medlemmer investerer milliarder i den grønne omstilling af den tunge transport. Vi har forpligtet os til en målsætning om 100 ladestationer i 2030. Når vi har mindst 14 ladestationer klar allerede næste år, så viser det, at vores medlemmer er villige til at investere forud for efterspørgslen, siger Jacob Stahl Otte.
I forbindelse med opbygning af det nye ladenetværk er det oplagt at kigge mod netværk til personbiler, og undgå de dårlige beslutninger, som har præget det markedet. Det handler bl.a. om konkurrencesituationen.
– Åben konkurrence på et sundt og fair lademarked med mange operatører er en forudsætning for at sikre de mest effektive og økonomisk fordelagtige løsninger – både for brugerne og for samfundet, siger Jacob Stahl Otte.
Her peger Jacob Stahl Otte også på, at den eksisterende infrastruktur skal udnyttes bedst muligt, når den tunge transport bliver grønnere.
– Det giver mening at udnytte de eksisterende truck- og transportcentre i størst muligt omfang. Det er det mest optimale både samfundsøkonomisk og klimamæssigt, fordi der allerede er etableret rundkørsler og tilkørselsveje mv. og samtidig kan vi sikre, at chaufførerne har de faciliteter og den service, som de efterspørger. Ved at sikre mulighed for flere ladeoperatører kan der samtidig skabes lokal konkurrence, påpeger han.
EU har lanceret specifikke krav på afstanden mellem ladestationerne til den tunge trafik. Det kan betyde, at der skal opsættes opladere i områder, hvor efterspørgslen måske ikke kan retfærdiggøre omkostningerne. Her advarer Jacob Stahl Otte imod politisk detailplanlægning:
– Vi håber på gennemtænkte og fokuserede støttepuljer til den tunge transport. Her mener vi især støttepuljer, der er målrettet de yderområder, hvor efterspørgslen ikke er stor nok til, at markedet kan dække, understreger Jacob Stahl Otte.
Kilde: Drivkraft Danmark