
Flere tal og statistikker har tidligere været ude med samme tendenser, og nu bekræfter nye tal fra elbilens hjemland, Norge, at elbiler ikke er lige så brandfarlige, som deres fossil-drevne fætre.
Faktisk så langt fra. Og ydermere er det ikke batterierne, der går op i røg, når der en sjælden gang futter en elbil af. Det er typisk interiøret og plasten, der brænder. Det viser tal fra det norske brandvæsen.
Nu kan nogle måske have samme forhold til statistikker, som gode, gamle Churchill, der kun stolede på de statistikker, han selv havde manipuleret.
Men ifølge tallene fra Norge, har der fra 2019 og frem til her, cirka halvvejs inde i 2021, været 2.334 bilbrande i Norge.
Ud af dem har 59 været elbiler.
Det er cirka to procent af alle brande. Men da elbiler af forskellig slags udgør ni procent af den norske bilpark, skulle konklusionen være klar.
Det er nu ikke helt tosset at have Chruchill i baghovedet. Nissan Leaf var den første reelle elbil, der havde gennemslagskraft på bilmarkedet, og den blev lanceret i 2010. To år senere kom Tesla S.
Ydermere er salget af elbiler først taget fart de senere år, så langt de fleste elbiler har ikke ret mange år på bagen. Så den typiske elbil er ganske ung, mens der kan være rigtig gamle rust-spande blandt de andre.
Det tager statistikken ikke højde for. Til gengæld slår den som sagt fast, at det ikke er batterierne, der brænder, hvis uheldet skulle være ude.
Kilde: Motor/Brannstatistikk.no