
Kampen om kunderne til solcelleenergi er med ét slag blevet skærpet. Det er en realitet efter det landsdækkende energiselskab, DCC Energi, har besluttet sig for at gå ind på det danske marked for solceller.
Selvom man er ny spiller herhjemme, kommer selskabet med en solid erfaring fra bl.a. det norske marked.
– Vi ser ind i et attraktivt marked, som vi forventer vil vokse kraftigt i de kommende år. Så timingen for at gå i luften med vores solcelleforretning er god. Samtidig er det stadig et relativt ungt marked præget af mange mindre spillere, typisk installatørvirksomheder, og med afsæt i meget forskellig teknologi. Derfor er der ikke mange i markedet, der har den skala og kundebase i privat- og erhvervsmarkedet kombineret med den installationserfaring og forsyningskæde, som vi nu kommer ind med, forklarer Daniel Andersen, adm. direktør i DCC Energi.
DCC Energis solcelleforretning trækker på kompetencer og erfaringer i DCC-koncernens to solcelleselskaber, Wewise, der sælger solcelleanlæg i hele Nordeuropa og Solcellekraft, der opererer på det norske marked. Tilsammen har de to selskaber til dato installeret op mod 15.000 anlæg. Så det er langt fra en uerfaren spiller, der nu indtager det danske marked, understreger Daniel Andersen.
– Det er klart, at sol er et nyt forretningsområde for os her i Danmark. Men med baggrund i erfaringer fra en række af vores nabolande har vi den fordel, at vi ikke skal starte alt op fra bunden. I vores solcelleforretning trækker vi fra dag ét på stor knowhow i DCC-koncernen, og vi kobler os på en solid og stabil forsyningskæde. Dermed bygger vi den danske solcelleforretning på gennemtestet teknologi, der allerede er i drift hos flere tusind privat og virksomheder, forklarer han.
DCC Energi har i en længere periode søgt efter potentielle opkøbsemner. Dog uden at finde det rigtige strategiske match. Derfor bygger man selv forretningen, der bliver lanceret som en slags intern startup med afsæt i et mindre team, der favner forretningsudvikling, teknologi samt B2C- og B2B-salg.
– Vi kommer til at anvende en for os lidt alternativ tilgang til at etablere et nyt forretningsområde, hvor vi kan være mere agile og innovative i vores markedstilgang, løsningsmodeller og salg. Men vi sikrer fra start et tæt samspil med de andre dele af forretningen samtidig med, at vi trækker på vores nordisk teknologi- og løsningskompetencer, fortæller direktør for forretningsudvikling, Thomas Heltborg Juul, der påpeger, at der ligger en klar strategi om, at man vil være en markant spiller i solcellemarkedet indenfor fem år.
Kilde: DCC Energi

