Er man erfaren elbilist bugner ens nøglebundt og telefon formentligt af diverse kort og apps, der skal til for at man kan betale hos diverse udbydere af opladning. Fast opladning på tværs af udbydere, der er oplagt for en fossilbilist, er som hovedregel en så dyr løsning, at en elbil ender med højere driftsomkostninger til brændstof end mange dieselbiler.
Det vil Q8 ændre på, når de frem mod 2026 opsætter lynladere på alle mere end 100 bemandede Q8-stationer. Det betyder også, at ladestanderne skal kunne bruges af alle elbilister, og at prisen skal være lige for alle, og helt som når man tanker benzin, lyder det fra Q8.
Vi vil sikre et marked, hvor ad hoc betaling er tilgængelig for alle. Det skal ikke kræve, at man er med i en kundeklub for at lade sin elbil op hos Q8, og den vejledende pris skal være lige for alle – ligesom når man tanker benzin eller diesel. Ved at opsætte kortterminaler sikrer vi, at alle har lige muligheder for at betale ved standeren, og derfor vil vores ladestandere være tilgængelige for alle elbilister” siger Marc Skriver-Bayer, HPC & eMobility Manager i Q8 Danmark.
Når de første lynladere åbner for strømmen på Q8’s stationer, vil man kunne betale både med kort og med app’en Q8 Opladning. Uanset hvilken betalingsform man vælger, er det ikke forbundet med nogen merpris at lade, hvis man er kunde eller abonnent hos en anden operatør.
Hvis flere danskere skal vælge el, kræver det, at vi arbejder sammen for at styrke ladeinfrastrukturen og gøre det let at lade. Det er en omfattende opgave, som kræver, at så mange aktører som muligt bidrager. Vores ønske er at sikre en ladeinfrastruktur, som alle har adgang til, og hvor man nemt kan betale efter forbrug direkte på standeren – med eller uden abonnementsaftale,” siger Marc Skriver-Bayer.
Kilde: Q8