Esbjerg bliver muligvis Europas hovedstad indenfor Power-to-X med det kommende anlæg i Esbjerg i 2024, men anlægget bliver overhalet indenom af et kinesisk anlæg, der er lige på trapperne.
Sammen med anlægget, der skal det kinesiske anlæg starte produktionen om blot to år, vil der blive opført massevis af solceller og vindmøller, så det bliver en slags samlet energifabrik, der har en elektrolysekapacitet på 5GW. Esbjerg-værket ligger på 1 GW.
Den kinesisk målsætning er at producere 70.000 tons grøn brændstof om året. Det lyder af meget, men er det i virkeligheden ikke. 10.000/15.000 liter brændstof er nok til, at ét stort containerskib kan sejle én lang tur på et par måneder.
Ser man på det samlede forbrug af fossilt brændstof til verdens rederier og containerskibe, er det astronomiske 250 millioner ton. Selv et gigantisk anlæg som det kinesiske vil kun bidrage med en brøkdel af behovet. I fremtiden vil vi få brug for tusindvis af anlæg i samme størrelse verden over for at dække behovet alene til skibsfarten på verdenshavene, siger Jacob Østergaard, professor DTU, til dr.dk
Og der er allerede flere på vej. Nogle er mindre end både det i Esbjerg og det kinesiske, mens andre ligger på niveau. I det nordvestlige Australien er planlagt det hidtil største anlæg med en elektrolysekapacitet på hele 14 GW. Energien kommer fra en vindmøllepark på 16 GW og 10 GW solceller.
Efter planen vil det kunne producere 1,75 millioner tons brint om året.
KIlde: DR og Dansk Energi