
Hvo intet vover kunne man kalde det, som Ford i Norge forsøger sig med. De vil nemlig tage et begrænset antal af den gigantiske eldrevne pick-up Ford 150 Lighting til Norge.
De fossile versioner af 150 har gennem mere end 40 år ligget stabilt øverst på salgslisterne i USA – og det gælder alle biltyper. Nu ser det ud til, at el-versionen er på vej til at gøre dem kunsten efter – i hvert fald storsælger den “over there”.
I Europa har modellerne aldrig været et hit, og hvis det var størrelse, som holdt den fossile version borte, så har den eldrevne da slet ingen chance med sine små seks meter i længde og en vægt på 3,5 tons.
Det er en slags modsætningernes bil. Trods dens enorme karrosseri spurter den fra 0-100 km/ på mindre end 5 sekunder. Det er hurtigere end den nye dansker-darling Tesla Model Y long range.
Den har et frunk på ikke mindre end 400 liter – nogenlunde sammenligneligt med bagagerummet i en VW Golf, og et stort lad, der må laste over 800 kilo. Den har et batteri, som, hvis teknikken gjorde det muligt, kunne holde et dansk familiehus med strøm i en uges tid.
Det gælder dog ikke den version, som sendes til Norge. Den har et batteri på “kun” 98 Kwh. Det store batterie er over 130 kWh. Med det lille må familiehuset klare sig med bilstrøm i 3-4 dage.
Hel dum er den alligevel ikke, hvis den anvendes rigtigt. Som en erstatning hos de entreprenører, der anvender pick-ups i dag er den oplagt. Den kan trække næsten 3.500 tons, kan laste over 800 kilo. Der er flere strømudtag til fx elværktøj end de fleste drømmer om, og dens forbrug, selvom det er stort, gør den langt billigere i drift end de dieseldrevne pick-up´er man anvender i dag.
Med gedigen plads til fem personer, er den oplagt som den arbejdsbil, hele pick-up konceptet oprindeligt var udtænkt som.
Nu kommer den ikke her til landet – men man skal jo aldrig sige aldrig, hvis det viser sig, at den storsælger på det norske marked.
Kilde: Ford