En Detroit Electric fra fabrikken Anderson Electric Car Company har en rækkevidde på 340 km. Ikke blandt de bedste, heller ikke helt i skoven.
Hvis du tror, at bilen og fabrikken er endnu en ny i rækken af start-ups indenfor elbilsbranchen, er det faktisk det modsatte. For de første Detroit Electric rullede ud fra Anderson Electric Car Company i 1907.
Jeps, en 114 år gammel elbil, der har en rækkevidde på 340 km. Man kan så undre sig over, hvorfor dagens elbiler ikke kan køre halvvejs til månen, når elbiler allerede for mere end 100 år siden kunne køre så langt på en opladning.
Forklaringen findes ikke i hengemte eller skjulte batteriteknologier, men det faktum, at bilens tophastighed trods alt kun er 30 km/t og at den er relativ lille. De 340 km er nok også at strække den til det yderste. Her skulle der både være medvind og solskin, for fabrikken garanterede kun 130 km – med de føromtalte 30 m/t.
Når man skal være heldig for at finde et brugbart eksemplar skyldes det bl.a. rust og ikke, at der kun blev produceret et fåtal. 13.000 nåede produktionstallet faktisk op på mellem 1907 og 1939, hvor den sidste bil, der ret beset ligner en Bedstemor And-mor bil, rullede ud fra fabrikken.
Bilen var ganske populær, især i årene omkring 1910´erne, hvor både Thomas Edison og Henry Fords hustru, Clara Ford, listede rundt i de lysløse biler.
Sidder man og tumler rundt på nettet, kan man godt finde en noget nyere Detroit Electric, denne gang med efternavnet SP.01. Det skyldes, at brandet blev genoplivet i 2008 af Detroit Electric Holding Ltd. of the Netherlands.
SP.01 er bygget på en platform fra Lotus og har en rækkevidde på sølle 290 km. Til gengæld går det lidt kvikkere for sig.
Kilder: fyens.dk/Wikipedia