
Batteridrevne biler har brug for to typer af batterier. Det såkaldte højvolts traktionsbatteri, der driver elmotoren, der driven biler, men også det velkendte 12 volts batteri.
Ligesom i en fossilbil, tager 12 volts batteriet sig af det indvendige 12 volts elektriske system for at understøtte komfort- og sikkerhedsfunktionerne. Det står for at holde elbilen funktionsduelig, ikke bare under kørslen, men også når køretøjet er parkeret. Fx er låsene, alarmsystemet og opdateringerne, de såkaldte OTA´er (Over the Air) afhængige af 12 voltssystemet.
På vejene sikrer det, at lysene, bremserne og styringen fungerer ordentligt i tilfælde af, at højspændingssystemet pludseligt svigter under brugen, og køretøjet skal stoppes sikkert.
Den foretrukne teknologi i disse multi-batterisystemer er AGM (Absorbent Glass Mat). Den særlige AGM opsuger al syren i batteriet, hvilket giver en høj cyklisk stabilitet. Det gør batteriet i stand til at blive opladet og afladet igen og igen, hvilket holder ydeevnen på et højt niveau. Dermed forhindres kapacitetstab som følge af syrestratificering, og batteriet holder tre gange længere end konventionelle batterier.
– I kraft af sin lange levetid er AGM-batteriet endnu mere omkostningseffektivt end konventionelle batterier, understreger Dirk Goebbels, Director Product Engineering EMEA hos Clarios, virksomheden bag Varta-mærket.
Det lækagesikre design gør det også muligt at montere AGM-batteriet i områder, hvor et frit ventileret batteri evt. er uegnet, såsom i bagagerummet eller under sæderne.
Kilde: Varta