
Danske elbiler har en, på sigt, mulighed for at holde hånden under elnettet. Via teknologien to-vejs-opladning (V2G) kan bilerne sende strøm tilbage på nettet. Og der er godt med kapacitet, hvis man teoretisk tog fat i alle de mere end 300.000 elbiler.
De rummer tilsammen 31 GWh – hvilket svarer til den mængde strøm, som havvindmølleparken Middelgrunden i gennemsnit producerer på 128 dage.
– Der er et stort potentiale for at udnytte elbilerne som en energikilde, særligt i tilfælde af strømafbrydelse. I tilfælde af større strømafbrydelser, som den vi netop har været vidne til i Sydeuropa, ville en elbil med to-vejs-ladning kunne lette udfordringerne for mange husstande. Teknologien kan skabe stor værdi i pressede situationer, og det er én af flere grunde til at se nærmere på mulighederne for implementering af teknologien i Danmark, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
I dag rummer elbilernes batterier som sagt en kapacitet på 31 GWh, men den stiger i takt med antallet af elbiler vokser.
– To-vejs-ladning gør elbilerne til en mulig kilde til energilagring udgør et stort potentiale for aflastning af elnettet. Det kan i praksis også være af stor betydning for de enkelte husstande, som kan oplade deres bil, når strømmen er billigst, og bruge den som energikilde på tidspunkter i døgnet, hvor efterspørgslen efter strøm er stor. Da vi kun forventer, at batterikapaciteten stiger over de kommende år, kan elbilerne ved hjælp af den nye ladeteknologi i stigende grad være med til at sikre et stabilt elnet i Danmark, siger Mads Rørvig.
Selvom teknikken er moden, kommer implementeringen ikke med et fingerknips. Den rummer en række snublesten som rammer for afregning, skatteforhold og adgang til elmarkedet for V2G-aktører.
– Der er et stort potentiale i V2G-teknologi, der kan bidrage til et mere fleksibelt og stabilt elnet – særligt i spidsbelastningsperioder. En større udnyttelse af elbilernes batterier kan give både samfundsøkonomiske, klimamæssige og forbrugermæssige gevinster, siger Mads Rørvig.
Kilde: Mobility Denmark