
En ny analyse blandt danske elbilsejere, som A&B Analyse har lavet for Energi Fyn i oktober 2025, slår fast, at 4 ud af 5 elbilejere først og fremmest kigger på prisen, når de lader bilen. Kun 21 % planlægger deres opladning ud fra, hvornår strømmen kommer fra sol- og vindenergi.
– Det er helt naturligt, at økonomien spiller en stor rolle. Men det positive er, at lav pris og grøn strøm ofte går hånd i hånd, så når du går efter en lav pris, bruger du også strømmen på de tidspunkter, hvor der enten ikke er ret meget pres på elnettet, eller allerede er masser af strøm fra vedvarende energikilder tilgængeligt, fortæller Christian Drejer, kommerciel direktør hos Energi Fyn.
Elbilejere føler et ansvar over for elnettet
Selvom klimaet ikke altid er førsteprioritet, når danske elbilejere planlægger opladningen, viser analysen, at 77 % af dem føler et ansvar for at flytte deres forbrug, så elnettet ikke bliver overbelastet.
– Det er et stærkt signal om, at elbilejere er bevidste om deres rolle i energisystemet. Når man lader bilen, når der er rigeligt med vedvarende energi, gør man både noget godt for pengepungen og for elnettet, siger Christian Drejer.
Det faktum, at pris påvirker forbruget, er ikke nyt, og det er en af årsagerne til, at den samlede elpris typisk er højere mellem kl. 17-21, for det er det tidspunkt, hvor der kommer myldretid på elnettet.
Det sætter elnettet under pres, og som incitament for, at alle ikke lader elbilen, sætter vaskemaskinen i gang og laver mad på samme tid, stiger nettariffen.
Man betaler nettarif for at få strømmen transporteret gennem elkablerne og ud til sin stikkontakt, og betalingen går til det netselskab, der ejer og vedligeholder elnettet, hvor man bor.
Kilde: Energi Fyn

