Årets varebil 2022 blev en lille fiks dieselbil, nemlig Renault Kangoo (62 point). Dermed ligger varebilerne sig ikke i slipstrømmen af personbilerne, og så alligevel. For Kangoo kommer som elbil til næste år, men i den konkrete konkurrence var det altså en dieselvariant, der tog prisen.
Udvalget af elbiler til erhvervsfolket er heller ikke voldsomt stort, men vokser dog hele tiden, og selvom det var én med diesel i tanken, der kørte med sejren i år, var der to andre biler, eller måske skal vi sige fem, der var helt elektriske, i årets konkurrence.
På 2. pladsen kom de elektriske firlinger Toyota Proace Electric/Opel Vivaro-e/Peugeot e-Expert/Citroën Ë-Jumpy (57 point), mens 5. pladsen blev indtaget af en bil, der ikke er født som varebil, som alle de andre, men er konverteret til at køre med gule plader.
Det er den kinesiske Aiways U5 (22 point). VW Caddy indtog 3. pladsen 33 point, mens 26 point rakte til en 4. plads for Toyota Hilux.
Dermed var der en skønsom blanding mellem de små varebiler, mellemstore, ombygget personbil og en pick-up. De helt store varebiler var der til gengæld ingen af i år.