
Ved årsskiftet trådte loven om den kilometerbaserede afgift i kraft, og det har siden kastet cirka 40.000 bøder af sig. Nu er de første af bøderne på vej over til politiet – og her skal vognmændene være på vagt, understreger ITD – International Transport Danmark.
Sagen om de mange bøder handler om den kilometerbaserede afgift, der trådte i kraft den 1. januar 2025. Kort efter begyndte bøderne i stor stil at trille ind hos mange vognmænd, og det til stor frustration da man mente, at bøderne var fejlagtige. Enten på grund af menneskelig eller tekniske fejl.
Derfor har der været gjort indsigelse hos Sund & Bælt, som imidlertid har afvist en stor del af dem – og de er derfor på vej videre til politiet i de tilfælde, hvor bøderne ikke er blevet betalt.
Og det er her, at ITD er ude med en advarsel. Hvis man mener, at bøden er forkert, skal man ikke betale den, men gøre en ny indsigelse.
– Får du en ny bøde fra politiet, skal du reagere inden for den fastsatte frist. Det gør du ved at gøre indsigelse på ny og bede om et retsmøde. Systemet opfatter det som en ny sag – og hvis du ikke svarer, risikerer du en dom uden varsel, fortæller John Agervig Skovrup, formand for ITD.
Sideløbende med den juridiske rådgivning til medlemmerne offentliggjorde brancheorganisationen i marts, at statens sanktionsmodel for vejafgiftsovertrædelser er ulovlig. Alle vejafgiftsbøder følger nemlig en vejledende sats, der hverken tager hensyn til overtrædelsens karakter eller alvor. Ifølge ITD er det i strid med EU-lovgivningen, og på den baggrund har organisationen indgivet en formel klage til EU-Kommissionen.
– Vi har sagt det før, og vi siger det gerne igen. Det her handler ganske enkelt om at sikre vognmændenes retssikkerhed – og vi giver ikke op. Vi følger vejafgiftsskandalen helt til dørs.
Kilde: ITD