Ladeoperatøren E.ON og busoperatøren Umove står bag Danmarks største ladeanlæg til busser. Det ligger i Bagsværd og kan levere strøm til de 66 nyindkøbte elbusser, der skal køre for mobilitetsselskabet Movia i hovedstadsområdet.
Det store lade-site består af 33 lynladere på 150 kW hver, der kan lade to elbusser op samtidig på tre-seks timer. Dermed er der ladekapacitet nok til omkring en femtedel af Movias planlagte elbusser frem til 2022. GodEnergi står for håndtering, etablering og drift af ladestanderne på det enorme ladeanlæg i Bagsværd.
Elbilerne er virkelig trådt ind på scenen i år blandt de almindelige danskere. Men elbusserne er lige så godt på vej i de danske storbyer, fordi aktører som Umove og Movia går foran og skifter til el. I løbet af to-tre år vil vi for alvor se elektrificeringen af den kommercielle, tunge lastbiltrafik. Og når det sker, så vil det gå langt hurtigere end med elektriske personbiler, fordi det økonomiske og miljømæssige incitament er så meget større for transportbranchen, siger Pär Möller, Nordisk direktør for eMobility i E.ON.
Med indsættelsen af de nye elbusser vil Movia ved udgangen af 2022 have sat 336 elbusser i drift på hele Sjælland. Det svarer til 24 procent af alle deres busser. Busoperatøren Umove vil i alt komme til at køre med 76 elbusser for Movia.
Med Movias mobilitetsplan har vi sammen med kommuner og regioner på Sjælland sat et meget klart fælles mål for den grønne omstilling. Vores busser skal være CO2-neutrale i 2030, og mindst halvdelen skal køre på el. Alle vores flexbiler skal også køre på el, ligesom vores nye tog skal være eldrevne. Havnebusserne er allerede 100 % eldrevne. En vigtig forudsætning for at nå vores mål er selvsagt, at der så også er tilstrækkelig ladekapacitet, siger administrerende direktør i Movia, Dorthe Nøhr Pedersen.
Kilde: Eon