Hidtil har betalingsmetoderne her i landet været app, kort eller de gamle kontanter. Nu tester Nets en ny variant – nemlig betaling via ansigtet. Når de cirka 1.000 ansatte i Vibenshuset på Østerbro skal til frokost, kan de i stedet få ansigtet scannet – og så er den betaling klaret.
Det sker som led i, at Nets tester ansigtsbetaling i kantinen, hvor Kokkenes Køkken dagligt serverer kantinegastronomi til de 25 virksomheder, der holder til i kontorfællesskabet.
– Vi har været vant til, at vi altid skal medbringe noget, når vi skal betale. Kontanter, betalingskort eller en mobiltelefon. Men sådan behøver det måske slet ikke at være. I dag har vi teknologien til at gennemføre betalinger, hvor du bare møder op og lader dig scanne – men spørgsmålet er, om vi er klar til det?, siger Jesper Kildegaard Poulsen, der er chef for Creation Lab hos Nets.
Formålet med Nets’ test af ansigtsbetaling er at kortlægge, om danskerne er klar til at benytte biometri, hvor det er kroppens kendetegn, der bliver brugt til identifikation i stedet for genstande, som kunden medbringer.
Frem til i dag har kantinegæsterne betalt med et ID-kort, men fremover kan kortet i stedet blive knyttet op på ansigtet, hvis de opretter en brugerprofil. På den måde behøver kantinegæsterne kun at scanne deres ansigt, når de skal betale for deres mad.
Ifølge Bart Kuijers, der er projektleder i Creation Lab under Nets, har 120 personer foreløbigt signet op på ansigtsbetaling. Han håber, at endnu flere vil teste den nye betalingsløsning af.
– Formålet med ansigtsbetaling er ikke at lette ekspeditionstiden, for der er næsten ingen forskel i hastigheden, når vi sammenligner mobilbetaling med kontaktløs eller ansigtsbetaling. Nej, formålet er derimod de mange muligheder, som den her form for teknologi kan føre med sig, siger han og uddyber.
– På sigt kan teknologien, som vi kalder biometri, smidiggøre kundeoplevelsen. Eksempelvis på restauranter, hvor ansigtsgenkendelsen gør det muligt at indhente oplysninger om, hvilken ret en konkret kunde bestilte, sidst han besøgte restauranten. Næste gang kunden besøger restauranten, vil han blive genkendt og spurgt, om han ønsker samme ret igen.