
En gammel fortælling siger, at når en hund bider en mand, er det ingen god historie – med skulle en mand bide en hund, er det en helt anden sag. Lidt på samme måde er det med brand i biler. Opstår der brand i en elbil er det, om ikke forsidestof, så bliver det omtalt. Mens det dårligt bliver nævnt, hvis det samme gælder en fossilbil.
Men hvordan er brandfordelingen mellem de to biltyper egentligt. Det bedste er nok at kigge mod Norge, som er elbilens hjerteland, og her har den norske sikkerhedsmyndighed, DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) gennem tre år (2016-2019) registreret bilbrande.
Og resultatet er tydeligt til elbilens fordel. Ud af en bilpark på 250.000 elbiler var der 60 brande i løbet af de tre år. I Norge er der 2,5 mio. fossilbiler, og her var 2.651 brande. Der var altså cirka fem gange større risiko for at en fossil går op i flammer end en elbil.
Yderligere blev det slået fast, at ved en elbilsbrand var det faktisk meget sjældent med batteriet at gøre. Heller ikke ved opladning har dt vist sig øget risiko, selvom man naturligvis altid skal være opmærksom. Men omvendt – man skal jo heller ikke stå og sjaske med benzin, når man tanker op.