5G er ikke bare en hurtig internet-forbindelse. Det er også et stor økonomisk marked, hvis man skal tro en ny rapport fra Ericsson; Harnessing the 5G Consumer Potential.
Markedet for forbrugerrettede 5G-tjenester og -varer vil udgøre 200 bio. kroner (31 bio. USD) i 2030, fastslår undersøgelsen
I efteråret 2020 rullede TDC sit landsdækkende 5G-net ud, og i udlandet ses lignende udrulninger af 5G-master og -netværk, der kan forbinde forbrugere med den nye teknologi. Det vil skabe et enormt marked for 5G-relateret forbrugertjenester.
Det er et enormt marked, der venter sig i 2030. Det er særligt video-området, med alt fra VR, AR og gaming og ikke mindst forbundne biler, hvor forbrugerne forventes at ville betale hive penge op af lommen i de kommende år, mener Niclas Backlund, direktør for Ericsson i Danmark.
Rapporten anslår, at 40 procent af omsætningen fra digitale 5G-tjenester vil komme fra forbrugernes brug af forbedret video, augmented reality (AR), virtual reality (VR) og cloud-baseret gaming over 5G-netværk.
Selvom coronapandemien for mange har betydet større økonomisk usikkerhed, er der fortsat en betydelig andel af såkaldte early adopters, som er villige til at betale en merpris på 20 procent for at få 5G-parate produkter eller tjenester. Kigger man overordnet på den globale befolkning, er merprisen, som forbrugere er villige til at betale for 5G, dog faldet fra 20 til 10 pct. fra starten af 2019 til i dag.
Coronapandemien har ikke overraskende betydet, at forbrugerne er blevet lidt mere tilbageholdende med, hvor meget de vil betale ekstra for 5G-mærket. Men når det er sagt, så er hver tredje såkaldte “early adopter” fortsat villig til at betale en merværdi på 20 pct. Det peger på, at 5G-udviklingen vil fortsætte, upåagtet hvor lang tid corona-krisen står på, siger Niclas Backlund.