
En pulje på cirka 140 mio. kr. skal være en håndsrækning til projekter, der ved hjælp af ny teknologi og digitalisering, mindsker udledningen af CO2 skal bidrage til, at der udledes mindre CO2.
Puljen, der strækker sig frem til 2025 har uddelt 15 mio. kr. til to kommunale projekter, der findes sted i Aarhus (10 mio. kr.) og Høje Taastrup (5 mio. kr.).
I det aarhusianske projekt, FleetOptimiser, tager man hånd om intelligent styring af en bilflåde.
FleetOptimiser er et værktøj, som gennem dataanalyse understøtter omstillingen af en flåde af fossilbiler til klimavenlige alternativer.
Det gør den blandt andet ved at simulere kørte ruter (med fossilbiler) med nye køretøjer (cykler og elbiler) og vise den mulige reduktion af CO2-udledning og økonomiske besparelse. Løsningen er udviklet i forbindelse med et tidligere signaturprojekt og anvendes i dag af tre kommuner med stor succes.
Løsningen skal udbredes til endnu flere, hvor Aarhus Kommune i partnerskab med 10 andre kommuner, to regioner samt en statslig styrelse, går sammen om at ibrugtage løsningen.
I Høje Taastrup går projektet ud på ressourcebesparelser i kommunale bygninger. Her vil man implementere en databaseret løsning, der skal skabe mulighed for at mindske el-, varme- og vandforbruget i bygninger.
Projektet vil anvende et analyseværktøj baseret på kunstig intelligens, der blandt andet kan identificere kommunale bygninger, der har et afvigende forbrug af el, vand og varme, så der hurtigt kan rettes op på fejl, samt anslå hvor stor energibesparelse der kan opnås ved udførelse af konkrete forbedringstiltag.
Løsningen har i tidligere afprøvninger vist meget lovende resultater. Projektet er et partnerskab mellem Høje Taastrup Kommune og fire andre kommuner, Gate21 og GovTech Midtjylland.
Kilde: Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet