For 10 år siden fandtes svenske Blåkläder slet ikke på det danske marked. I dag kan det danske team på 11 medarbejdere fejre, at bæredygtigt arbejdstøj næsten er kommet på mode.
Virksomheden er de seneste fem år vokset 20 procent om året, og det er det blevet almindeligt, at virksomheder inden for industrien og håndværksfagene tager stilling til miljøet, også når det gælder arbejdstøj. Det er en udvikling, der ses mange steder rundt om i verden, hvilket har gjort Blåkläder til verdens førende producent af bæredygtigt arbejdstøj.
Blåkläder er familieejet, og det giver en meget kort vej fra idé til handling, hvilket passer perfekt til den danske forretningsmentalitet. Konkurrencen i Danmark er hård, hvilket ledelsen i Blåkläder er meget bevidst om, og derfor bliver der lagt ekstra mærke til, at Blåkläders danske markedsandel på otte procent.
Bæredygtighed er i alt lige fra produktion til transport, korte forsyningskæder, livstidsgaranti på alle sømme. Samtidig er der investeret store summer i at reducere fabrikkernes vand- og energiforbrug.