
Som det eneste land i Norden, mister elbilens terræn på det svenske marked. Mens man i Norge stort set kun sælger elbiler, og Danmark er tæt på 70 procent, ligger Sverige nede på cirka 34 procent.
Et andel, der som sagt er faldet siden sidste år. Man kan også set det på bilmodellerne. Mens elbilerne stort set har sat sig på de ti øverste pladser måned efter måned, er de tre mest populære modeller i vores broderland alle fossile.
Baggrunden skal findes i, at de sveske politikere relativ tidlig fjernede tilskuddet til at få drevet elbilsmarkedet i gang. Og nu har det svært ved at komme op i omdrejninger igen.
– Hvis man i Danmark fjerner støtten til elbiler for tidligt, vil det påvirke salget af elbiler negativt – præcis som vi har set i Sverige. Det er vigtigt med en langsigtet politik, der holder fast i de rette værktøjer for at opnå den ønskede effekt på både klima, virksomheder og forbrugere, siger Mattias Bergman, CEO i Mobility Sweden, der repræsenterer den svenske bilindustri.
Hos Mobility Denmark frygter man, at politikerne er ved at lave en svensker. Afgiften på elbiler står til at stige efter nytår. Der har været løfter om at undgå stigningen, men endnu ligger der ikke kontra-ordre i forhold til den oprindelige plan.
– Vi må ikke gentage Sveriges fejl. Registreringsafgiften på elbiler er en direkte trussel mod danskernes lyst til at vælge grønt. Nu har politikerne én chance for at stoppe afgiftstigningen, afskaffe registreringsafgiften for elbiler og skabe en ny model, der belønner den teknologi, vi ønsker mest af. Tiden er inde til at sætte handling bag de grønne ambitioner, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Kilde: Mobility Denmark