Fra den 15. marts bliver det obligatorisk for virksomheder og offentlige myndigheder at registrere de kameraer, der overvåger gade, vej, plads eller lignende område, der benyttes til almindelig færdsel. Det skal ske i Politiets Kameraregister
Politiets Kameraregister har været i luften i over to år, og indeholder på nuværende tidspunkt mere end 19.000 kameraregistreringer over hele landet.
Der er virkelig mange eksempler på, at kameraoptagelser har været helt centrale for politiets opklaringsarbejde. Nogle af de mest profilerede eksempler er selvfølgelig skyderiet ved Krudttønden eller sprængningen ved Skattestyrelsen i København sidste år, men det er langt fra kun i de store sager, at det er et nyttigt redskab, siger Henrik Sønderby, som er leder af Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter (NEC).
Registreringen betyder ikke, at politiet nu i bedste film-manér så at sige kan kigge med på skærmen og se, hvad der er optaget – i første omgang.
Der er simpelthen tale om, at vi får et overblik over hvor i landet, der hænger overvågningskameraer, og hvem vi skal kontakte for at få udleveret optagelser, så vi hurtigt kan sikre sporene, hvis der er sket en forbrydelse i området. Registret sparer os kort sagt tiden ved at skulle afsøge området først for at finde ud af, om der hænger kameraer eller ej. Hvert minut kan tælle i en efterforskning, så det kan være vigtige minutter og timer, vi sparer, ved at have de oplysninger samlet i ét register, forklarer han.
Registreringen af kameraer foregår på politi.dk, hvor man med ganske få klik og ved brug af NemID registrerer, hvor der er opsat kameraer.
Vi har forsøgt at gøre det så enkelt som muligt at foretage kameraregistreringen. Har man flere kameraer på samme adresse, behøver man fx ikke at registrere hvert enkelt kamera. Men man skal som minimum foretage én registrering pr. adresse, hvor der findes overvågning, fortæller Henrik Sønderby.
Han tilføjer, at loven ikke gælder privatpersoner, som fx har opsat kameraer i deres indkørsel.
Kilde: Rigspolitiet